حمایت روسیه از برنامه فضایی ایران در برابر اتهامات غربی‌ها

 مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه ، در اظهاراتی اعلام کرد که علاقه ایران به توسعه فناوری فضایی خود مطابق با روند جهانی است و بسیاری از کشور‌های عضو سازمان ملل در این زمینه فعال هستند. تلاش برای برجسته کردن فعالیت‌های ایران و مربوط کردن آن به زمینه نظامی، مغرضانه و گمراه‌کننده است.

«ولادیمیر یرماکوف» در مصاحبه با اسپوتنیک با اشاره به اتهام زنی غربی‌ها به ایران اعلام کرد، بنابراین  هر کشوری که از حق قانونی خود برای اکتشاف مسالمت آمیز فضا استفاده کند، از نظر تئوری می‌تواند متهم به توسعه ابزار‌هایی برای ارسال سلاح‌های کشتار جمعی شود.

او در ادامه افزود: «برای ایران و همسایگانش مهم است مسیر ایجاد سازوکار‌های اعتماد، پیشگیری از حوادث و به حداقل رساندن تهدیدات احتمالی در حوزه موشکی را تا جایی که کشور‌ها برای خود قابل قبول می‌دانند، در پیش بگیرید و روسیه آماده است تا با تمام ابزار‌های موجود به این امر کمک کند.»

حمایت روسیه از برنامه فضایی ایران در برابر اتهامات غربی‌ها

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش از این وزارت امور خارجه فرانسه پرتاب ماهواره بر سیمرغ از سوی ایران را خلاف قطعنامه‌های ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست و آن را محکوم کرده بود.      

واشنگتن همچنین درباره پرتاب این موشک ابراز نگرانی کرده و ادعا کرد که این اقدام از برنامه موشکی بالستیک تهران حمایت می‌کند.