ایران باید هزینه خروج مجدد آمریکا از برجام را افزایش دهد

مرتضی مکی ، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز در تحلیل مذاکرات هسته ای وین اظهار داشت: امروز در بحث مذاکرات با سناریوهای مختلفی مواجه هستیم. با توجه به بی اعتمادی که میان ایران و آمریکا در خصوص بازگشت به تعهدات برجام وجود دارد این سناریو  در ایران مطرح شد که برای راستی آزمایی و بسته نشدن پنجره های دیپلماسی از سیاست گام به گام یا اقدام در برابر اقدام استفاده کنیم.

 

وی افزود: این ایده ای بود که همواره طی نه ماه گذشته همواره مطرح شده است. اما اینکه ما در وضعیت متغییری هستیم و تحولات بسیار سریع است را نیز نباید فراموش کنیم.

 

مکی گفت: شاید برای ایران در شرایط کنونی امکان اینکه به یک توافق جامع دست پیدا کند وجود نداشته باشد. بحثی در خصوص راستی آزمایی و تضمین دولت آمریکا به ایران که از توافق برجام نخواهند خارج شد، وجود دارد که با مقاومت غرب روبرو شده است.

وی تاکید کرد: مقامات آمریکا اعلام کردند که دولت کنونی این کشور نمی تواند در خصوص دولت بعدی آمریکا تضمینی بدهد چرا که از حوزه اختیارات ریاست جمهوری خارج است. شاید سناریو توافق موقت نیز از این جهت صورت می گیرد که ایران بر تضمین آمریکا  تاکید می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: گمان دیگر بر این است که برخی موضوعات اختلافی آن قدر پیچیده است که می تواند روند مذاکرات را طولانی کند و این چیزی نیست که همه طرف های برجام آن را بپذیرند. به همین دلیل گفته شده به جهت اینکه راه برای ادامه گفتگوها باز باشد یک توافق نامه موقت را تجرایی کنند.

او عنوان می‌کند: اما این موضوع نمی‌توان مد نظر ایران باشد چرا که به همان دلیل که نتوانست از توافق نامه برجام استفاده کند، امید به آینده و تضمین به شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری در ایران را با تهدیدهای جدی مواجه خواهد کرد.

ایران باید هزینه خروج مجدد آمریکا از برجام را افزایش دهد

مکی درانتها تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران باید به جای تضمینی که از دولت آمریکا مبنی بر عدم خروج دولت های بعدی بگیرد، از این فرصت دولت بایدن استفاده کند و روش های دیگری را دنبال کند تا آنقدر هزینه های خروج از برجام را برای آمریکا زیاد کند تا آن ها نتوانند به راحتی از برجام خارج شوند.