تاکید اتحادیه اروپا بر اجرای کامل برجام

جلسات کارشناسان گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از صبح امروز (جمعه) آغاز شده است. طرف‌ها نخست در چارچوب کارگروه اقدامات هسته‌ای تشکیل جلسه داده و بر اساس برنامه اعلام شده نشست سایر کارگروه‌ها نیز در حوزه رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی برگزار خواهد شد. 

استفن کلمنت سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین که ریاست جلسه کارگروه اقدامات هسته ای را برعهده داشت نوشت: با توجه به اهمیت زمان، رایزنی‌های فشرده ادامه دارد و هدف ما اطمینان از اجرای کامل همه جنبه‌های برجام است.

پیشتر میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه هم در توئیتی نوشته بود: کار فشرده‌ای بر روی برجام در وین در حال انجام است.

دور هشتم گفت‌وگوها از ۶ دی ماه در وین آغاز شده و یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است. شرکت‌کنندگان این روزها سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی هستند.

قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل، رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.

گفت‌وگوها به مرحله‌ای رسیده که ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده توافق سال ۹۴ باید گام‌های ملموس و معنادارای را برای تسهیل توافق خوب، پایدار و قابل اتکار بردارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرده است: ما به طرف‌ آمریکایی که از طریق واسطه‌هایی این روزها پیام‌هایی را منتقل می‌کند به صراحت گفتیم باید حسن نیت خودشان را در عمل نشان بدهند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: حسن نیت در عمل از نظر ما این است که روی زمین اتفاق ملموسی رخ دهد و رفع بخشی از تحریم‌ها به معنای عینی و واقعی می‌تواند ترجمان حسن نیت آمریکایی‌ها باشد که از آن صحبت می‌کند، آنچه که بر روی کاغذ رخ می‌دهد خوب است اما کافی نیست.