فرمانده کردهای سوریه: داعش همچنان توانایی عملیات دارد

«مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» (SDF) در مصاحبه‌ای گفت که به‌رغم کشته شدن «ابو ابراهیم القریشی» سرکرده داعش ، این گروه تروریستی همچنان خطری فزاینده محسوب می‌شود.

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ترویست‌های داعش خطری بزرگ هستند، به خصوص پس از حمله ماه گذشته به زندان «غویران» در الحسکه و درگیری‌های شدیدی که چندین روز به طول انجامید.

به گفته مظلوم عبدی در جریان یورش تروریست‌های داعش در زندان الحکسه ، حداقل ۱۲۱ شبه‌نظامی کُرد کشته شدند. او گفت: «پس از حمله تمامی اقدامات لازم برای کنترل هسته‌های داعش در دستور کار قرار گرفت. بازداشتگاههایی که در معرض حمله مشابه بودند تخلیه و عملیات جست‌و‌جو همزمان با منع رفت و آمد شبانه آغاز شد.»

این فرمانده کرد، تأکید کرد: «داعش می‌خواست تا با حمله به زندان الحسکه، گام جدیدی در حملات خود بردارد و وارد مرحله جدیدی شود و همزمان بگوید که ما هنوز هستیم و قدرت نظامی و توانایی انجام حمله داریم. اما کشته شدن ابو ابراهیم القریشی همه این‌ها را ناکام گذاشت.»

مظلوم عبدی همچنین گفت که نیروهای دموکراتیک سوریه در ترور سرکرده داعش به آمریکایی‌ها کمک کردند، اما در جریان عملیات حضور نداشتند. به گفته او کشته شدن ابو ابراهیم القریشی به این معنی نیست که داعش به شدت ضعیف شده و دیگر توان جنگیدن ندارد، چرا که داعش به شکل غیرمتمرکز فعالیت دارد و دیگر نقش رهبری داعش در میدان همچون سابق نیست.

فرمانده شبه‌نظامیان قسد در این باره افزود: «در جریان یورش به زندان، ما نیز دچار ضرباتی شدیم و اشتباهاتی صورت گرفت. برخی اشکالات در زندان وجود داشت اما بخش دیگری از تقصیرات متوجه ما نیست. کشورهای جهانی از مدت‌ها پیش در این خصوص کم‌کاری کرده‌اند. بارها گفته‌ایم که کشورها برای بازگرداندن اتباع داعشی خود اقدام کنند. به همه گفته‌ایم که این زندان امن نیست و پیش از این نیز دو بار در آن شورش صورت گرفته بود. همه می‌دانند که این زندان در اصل یک مدرسه بود و شاکله زندان را ندارد.»

در این درگیری‌ها که ۱۰ روز به طول انجامید نزدیک به ۵۰۰ نفر از دو طرف کشته شدند و پس از ۱۰ روز شبه‌نظامیان کرد با کمک آمریکایی‌ها توانستند کنترل زندان را در دست بگیرند.

سه دلیل بقای عناصر داعش

مظلوم عبدی در ادامه گفت که تروریست‌های داعش به سه دلیل همچنان می‌توانند فعالیت کنند: «اول اینکه آن‌ها مشکلی در تأمین مالی ندارد و همواره برای فریب جوانان پول دارند. دوم اینکه به پایگاه یا مراکز آموزش نیازی ندارند و اماکن خاصی برای آماده‌سازی نیروها وجود دارد و سوم اینکه برخی مراکز جمعیتی همچون اردوگاه الهول به آن‌ها پناه داده و تروریست‌ها در برخی روستاها نیز همچنان پایگاه مردمی خوبی دارند».

این فرمانده شبه‌نظامیان کرد سوریه در بخش دیگری از مصاحبه خود مدعی شد که حضور آمریکایی‌ها در سوریه ضروری است. او با دفاع تمام قد از اشغالگری آمریکا در سوریه، مدعی شد که بدون حضور این کشور، حل بحران سوریه نیز ممکن نیست. 

او بدون اشاره به اینکه آمریکا به هنگام حمله ترکیه، پشت کردهای سوریه را خالی کرد، گفت که نقش آمریکا صرفا به مبارزه با داعش محدود نمی‌شود و آمریکا باید نقش فعالی در حل و فصل اوضاع سوریه بازی کند.

14001121000155_Test_PhotoN

مظلوم عبدی به موضوع حل و فصل اختلافات با دولت سوریه نیز اشاره کرد و گفت که تمایل بالایی برای توافق سیاسی با دمشق دارد و همچنان نیز برخی ارتباطات میان کردها و دولت سوریه در جریان است. او تأکید کرد که بدون حل و فصل سیاسی بحران سوریه، غلبه بر داعش ممکن نیست.