به گزارش افکارنیوز به نقل از تابناک، روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور، امروز با اشاره به مناقشات موجود بر سر برنامه هستهای ایران، به چهار نکتهای اشاره کرده که به احتمال زیاد تاکنون از چشم مخاطب غربی دور نگه داشته شده است.

بنا بر این گزارش، این چهار نکته عبارتند از:

۱ رئیس‌جمهور ایران هرگز نگفته «اسرائیل باید از روی نقشه محو شود»: یکی از استدلال‌هایی که در دفاع از جنگ با ایران مطرح می‌شود، این نقل قول از احمدی‌نژاد است و اینکه ایران با سلاح هسته‌ای، می‌تواند به این هدف خود دست پیدا کند؛ اما برخی بر این باورند که جمله احمدی‌نژاد بد فهمیده شده است.

در حقیقت، وی هیچ‌گاه از واژه‌های نقشه و اسرائیل در سخن خود استفاده نکرد. آنچه احمدی‌نژاد گفت، این بود که «رژیم اشغالگر قدس باید از صفحه روزگار محو شود». این یک تفاوت کلیدی است، زیرا احمدی‌نژاد از اصطلاح «محو شدن از صفحه روزگار» در جاهای دیگری از سخنان خود نیز بهره برده است؛ نمونه آن، هنگامی بود که از رژیم شاه در ایران، اتحاد شوروی و صدام سخن به میان آورد.

بنابراین، هرچند جنگ و انقلاب، این سه دولت را از میان برداشت، هیچ یک از روی نقشه محو نشدند. در حقیقت، آنچه در این موارد رخ داد، تغییر رژیم بود.

یکی دیگر از تحلیلگران بر این باور است، اظهارات احمدی‌نژاد را می‌توان با سخنان «رونالد ریگان»، رئیس جمهور اسبق آمریکا درباره ضرورت پایان عصر شوروی مقایسه کرد.

۲ رهبر ایران فتوایی علیه تسلیحات هسته‌ای صادر کرده است: احمدی‌نژاد هر سخنی هم که درباره اسرائیل گفته باشد، باید توجه داشت که وی بالا‌ترین مقام در ایران نیست. این نقش در اختیار آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران است که از نظر مذهبی نیز نفوذ بسیاری در میان شیعیان دارد؛ بنابراین، فتوای سال ۲۰۰۵ ایشان، عاملی مهم در بحثاز برنامه هسته‌ای ایران است.

در حقیقت، با توجه به موارد نامبرده، فتوای آیت الله خامنه‌ای نه یک مسأله مذهبی صرف، بلکه همچنین یک اظهارنظر مهم سیاسی است؛ افزون بر این، رهبر ایران پس از آن نیز چندین بار تعهد خود را به فتوایی که صادر کرده بود، ابراز داشته است. آخرین مورد در فوریه سال جاری بود که ایشان داشتن سلاح هسته‌ای را گناه معرفی کرد.

۳ ایران نیازی مشروع به انرژی دارد که انگیزه تلاش‌های هسته‌ایش است: ایران همواره تأکید دارد که تحقیقات هسته‌ایش تنها برای مقاصد صلح‌آمیز است؛ یعنی تهیه انرژی بیشتر برای ایران رو به رشد. در بحثاز توان بالقوه ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای، این حقیقت که ایران نیاز به انرژی بیشتر دارد، نادیده گرفته شده است. نیروگاه‌های هسته‌ای می‌توانند این انرژی را تأمین کنند.

هرچند ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، یکی از مهمترین مصرف کنندگان آن نیز به شمار می‌رود. این در حالی است که زیرساخت‌های لازم برای پالایش نفت در ایران موجود نیست. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گاز نیز هست، ولی تقریباً همه میزان تولیدی خود را مصرف می‌کند.

۴‌ آمریکا و اسرائیل هر دو می‌گویند، ایران برنامه سلاح هسته‌ای ندارد: این شاید مهمترین حقیقتی باشد که بیشتر در بحثپیرامون مسأله هسته‌ای ایران نادیده گرفته می‌شود. سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و همچنین اسرائیل بر این باورند که ایران در مسیر پیشبرد یک برنامه ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

این حقیقت تاکنون از سوی بسیاری از مقامات امنیتی آمریکا، از جمله لئون پانه تا، وزیر دفاع این کشور تأیید شده است. مقامات اطلاعاتی اسرائیل نیز نظر مشابهی دارند و بر این باورند که ایران تاکنون تصمیمی برای ساخت سلاح هستهای نگرفته است.