ادعای رویترز درباره مذاکرات وین

یک رسانه غربی به نقل از دو مقام ایرانی ادعاهایی را درباره مذاکرات رفع تحریم ها در وین مطرح کرده است. 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد ایرانی مدعی شده در مذاکرات وین حدود 30 درصد از مسائل دشوار هنوز حل نشده اند اما رسیدن به توافق تا اوایل ماه مارس امکان پذیر است. یک دیپلمات غربی هم مدعی شده چنانچه همه چیز خوب پیش برود حصول توافق تا اوایل ماه مارس امکان پذیر است. 

یک مقام ارشد ایرانی گفته که تهران خواستار آن است که به جای برچیدن سانتریفیوژهای پیشرفته بتواند سانتریفیوژها را در داخل ایران مهر و موم و انبار کند.

رویترز همچنین به نقل از این مقام ارشد ایرانی مدعی شد که تهران خواستار آن است که تحریم ها علیه 300 نهاد و فرد که ارتباطی با توافق هسته ای ندارند رفع شوند. 

«سعید خطیب‌زاده » سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز دوشنبه در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات در وین و تعلل آمریکا گفت: «بن بستی در وین نیست. مذاکرات همچون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشت ها بین هیأت‌ها در حال انجام است. گفت‌وگوها وقتی به روزهایی می‌رسد که باید درباره مسائل جدی صحبت شود سخت می‌شود و قطعا با یکسری کندهایی روبرو است و نکاتی که همه طرف‌ها باید درباره آن تصمیم گیری کنند.»

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: «ایران بعد از بازگشت هیأتش پیشنهاد داده شده را مجددا به بحث و بررسی گذاشت. دادن و گرفتن پیشنهادها امری عادی است و هیچ اتفاق خارق العاده‌ای نیست که پیشنهادی داده و گرفته شود. آنچه امروز در وین است گفت‌وگو درباره موضوعات بسیار کلیدی و حساس باقیمانده است.»

ادعای رویترز درباره مذاکرات وین

وی گفت: «بر کسی پوشیده نیست آنچه باقیمانده است رسیدن به نقاطی است که باید تصمیمات سیاسی اتخاذ شود. جمهوری اسلامی ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را از سوی طرف‌های غربی بگیریم. مقدار و میزان فاصله ما با توافق نسبت معکوسی دارد با اقدامات طرف‌های غربی و آمریکایی، هر چقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود، فاصله تا رسیدن به توافق کمتر می‌شود و طرف‌های غربی باید به این رابطه معکوس به دقت توجه کنند.»