دیدار گروسی و باقری کنی با محوریت برجام

«رافائل گروسی » مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه رسمی توییتر خود از دیدار با علی باقری کنی خبر داد.

او در صفحه توییتر خود درباره دیدار روز سه شنبه نوشت: « گفت‌و‌گوی مهمی با علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مورد مسائل دو جانبه جاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران و همچنین در مورد بحث‌های جاری برجام داشتیم».

این دیدار در حالی رخ می‌دهد که مذاکرات برای لغو تحریم‌های آمریکا این روز‌ها در هتل کوبورگ وین در حال انجام است.

ساعاتی پیش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود بار دیگر تاکید کرد مهم‌ترین مسئله در مذاکرات وین رعایت خطوط قرمز ایران است. وی هرچند روند مذاکرات را «رو به جلو» ارزیابی می‌کند، اما معتقد است حصول توافق نهایی منوط به «رفتار مسئولانه» طرف غربی است.

مقامات کشورمان در مذاکرات اخیر همواره بر مطالبات خود که مهم‌ترین آن لغو تحریم است تاکید داشته اند. سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به طور یکطرفه از معاهده بین‌المللی برجام خارج شد و تحریم‌هایی را که پیش‌تر طبق این توافق لغو شده بود، بازگرداند. ایران در این مذاکرات خواهان دستیابی به نتایج ملموس، لغو تحریم‌ها و تضمین‌های الزام آور طرف‌های برجام بوده است.

دیدار گروسی و باقری کنی با محوریت برجام

وزیر خارجه کشورمان همچنین بر این مسئله تاکید دارد که دستیابی به توافق خوب در صورت «واقع‌بینی طرف غربی» امری امکان پذیر است. تاکنون بخشی از معافیت‌های تحریمی ایران بازگشته است، اما به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، ایران لغو تمامی تحریم‌ها را حق خود می‌داند.