بازگشت ایران به بازار جهانی، راهکار خاموش کردن آتش نفت

نشریه ال اکونومیستا اسپانیا در گزارشی با عنوان " کپسول آتش نشانی برای خاموش کردن آتش نفتی که اقتصاد جهان را تهدید می کند، در دست ایران" نوشت: بازار نفت در تعادل خطرناکی به سر می‌برد؛ تقاضا همچنان در روند صعودی غافلگیر کننده‌ای قرار دارد، در حالی که عرضه همچنان آهسته است. نتیجه اینکه سطح موجودی نفت در سال‌های اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است و اعضای اوپک اطمینان داده‌اند که ظرفیت تولید نفت خام آن‌ها به حد مجاز نزدیک شده است. در این بین، کشوری وجود دارد که نفت را بسیار پایین‌تر از پتانسیل خود پمپاژ می‌کند چرا که صادراتش به شدت محدود شده است. این کشور ایران است که بازگشت او به بازار نفت می‌تواند یک موهبت برای جهان باشد.

در ادامه این گزارش آمده است: لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌تواند چشم‌انداز بازار نفت را کاملا تغییر دهد، کسری عرضه را به مازاد تبدیل کند، تب قیمت‌ها را آرام کند و فشار تورمی که اکنون اقتصاد جهان را در خطر انحراف از مسیر خود قرار داده است، کاهش دهد.

ایران می‌تواند در مقایسه با ۲.۵ تا ۳ میلیون بشکه‌ای که در حال حاضر به طور "رسمی" تولید می‌کند، تا ۴.۵ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید کند.  

نفت برنت به عنوان یک مرجع جهانی، نزدیک به ۹۳ دلار به ازای هر بشکه معامله می‌شود، رقمی که از سال ۲۰۱۴ تا کنون بی سابقه بوده است. خبرها از بازگشت ایران به بازار و خروج نسبی نیروها از مرز روسیه با اوکراین سبب شد تا بهای نفت برنت شاهد کاهش ۴ درصدی باشد. با این حال، تقاضای نفت همچنان از عرضه پیشی می‌گیرد و حجم ذخایر به آرامی در حال کاهش است. وضعیتی که آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته نسبت به آن هشدار داد و از افزایش تنش میان سطح عرضه و تقاضا در آینده نزدیک خبر داد. "ذخایر نفت اعضای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در ماه دسامبر به ۶۰ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۲۵۵ میلیون بشکه کمتر از میانگین پنج سال گذشته و پایین‌ترین سطح خود در هفت سال اخیر رسید.  

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین پیش‌بینی تقاضای خود در سال ۲۰۲۲ را بر اساس بازنگری در داده‌های تاریخی ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داد. انتظار می‌رود تقاضای جهانی در سال جاری ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد و به رکورد ۱۰۰.۶ میلیون بشکه در روز برسد.

ال اکونومیستا با تاکید بر اینکه "کلید حل مسئله، افزایش سرمایه‌گذاری و تولید نفت بیشتر تا زمانی است که جهان، یک بار برای همیشه، کمتر به به این سوخت فسیلی آلاینده وابسته شود" می‌نویسد: این روند، مستلزم "زمان" است که اقتصاد آن را در اختیار ندارد. بنابراین بازگشت ایران به بازارها می‌تواند راه‌حلی ساده، سریع و موثر برای خاموش کردن آتش نفت باشد. اقتصاددانان "بانک آمریکایی مریل لینچ" محاسبه می‌کنند که "توافق با ایران می‌تواند بازی نفت را تغییر دهد و احتمالا ترازها را به سمت مازاد ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز در اواسط ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ برگرداند".  

بازگشت ایران به بازار جهانی، راهکار خاموش کردن آتش نفت

این مازاد تولید نفت، آثار بسیار مهمی برای بازار به همراه خواهد داشت. از یک سو، افزایش قیمت نفت خام محدود خواهد شد. کارشناسان "بوفامل" (بانک مریل لینچ) می‌گویند: مازادی به این بزرگی احتمالا نفت برنت را ۱۰ تا ۱۵ دلار کاهش می‌دهد، از رسیدن قیمت برنت به اوج‌های جدید جلوگیری شده و باعث کاهش تورم برای مصرف‌کنندگان و بانک‌های مرکزی می‌شود.  

نشریه اسپانیا همچنین نوشت: قیمت نفت پس از چند هفته افزایش قابل توجه که طلای سیاه را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه نزدیک کرد، بیش از ۳ درصد سقوط کرد. پس از تاکید دولت ایران در روز سه شنبه مبنی بر امکان دستیابی به یک توافق "خوب" در کوتاه مدت در مورد فعال سازی مجدد توافق هسته ای ۲۰۱۵ در صورت پایبندی کشورهای غربی به تعهدات خود و لغو تحریم‌ها، قیمت نفت خام روز سه شنبه به ۹۳ دلار کاهش یافت.