رسیدن به توافق به اراده طرف‌های مذاکره‌کننده بستگی دارد

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا جمعه اعلام کرد: «من انتظار دارم در یک یا دوهفته آینده، توافقی حاصل شود. به نظرم اکنون متنی که روی میز داریم بسیار نزدیک به توافق نهایی است.»

به گزارش رویترز، این مقام اتحادیه اروپا که نامش فاش نشد اظهار داشت که اکثر موضوعات قبلاً توافق شده است. اما به عنوان یک اصل در این نوع مذاکرات ، تا زمانی که همه طرف‌ها در تمام موضوعات به توافق نرسند، توافق نهایی صورت نمی‌گیرد و هنوز سوالات و چالش‌هایی وجود دارد که توافق بر سر آن‌ها دشوار است.

این مقام در ادامه به برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و مدعی شد که با این که ایران بار‌ها این موضوع را که به دنبال سلاح هسته‌ای است را رد کرده است، اما به دلیل سرعت بالای پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، رسیدن به یک توافق ضروری است.

طرف‌های غربی مذاکرات وین با فشار بر ایران برای رسیدن به یک توافق بار‌ها به صورت دروغین برای مذاکرات وین ضرب الاجل اعلام کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به انتشار برخی گزارش‌های خبری دروغ از وین واکنش نشان داد در توییتر خود نوشت: «توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود. با نزدیک شدن به روز‌های پایانی، باید منتظر تحریف‌های بیشتری بود.»

رسیدن به توافق به اراده طرف‌های مذاکره‌کننده بستگی دارد

هم اکنون هشتمین دور مذاکرات وین برای احیای توافق برجام پس از وقفه‌ای کوتاه در حال انجام است. مقامات ایرانی در این گفتگو‌ها بر لغو کامل تحریم‌ها متمرکز هستند و ضرب الاجل‌های غرب را فضاسازی برای دست کشیدن از پیشنهادات قانونی خود که بر اساس مفاد برجام است، عنوان می‌کنند.