زمان توافق نهایی در وین قابل پیش‌بینی نیست

برخی ادعاهای مطرح شده به نقل از دیپلمات‌های اروپایی حاضر در وین در خصوص اتمام کار بر روی پیش‌نویس متن توافق صحت ندارد و همچنان گفتگوها برای حل مسائل باقی مانده ادامه دارد.

طی دو روز گذشته نقل قول‌های مستقیم و غیر مستقیم از  سوی دیپلمات‌های اروپایی حاضر در مذاکرات وین پیرامون اتمام کار بر روی پیش‌نویس توافق و یا اعلام توافق نهایی طی هفته جاری مطرح شده که صرفا جنبه گمانه‌زنی دارد.

هنوز مسائل اختلافی مهمی وجود دارد که در مورد آن توافقی صورت نگرفته و گفتگوها برای نزدیک شدن دیدگاه‌های طرفین به یکدیگر ادامه دارد.

موارد باقی‌مانده در ردیف موضوعات مورد تاکید ایران است و تا زمان عدم توافق بر روی آنها گفتگوها ادامه خواهد یافت.

موارد باقی مانده عمدتا موضوعاتی هستند که طرف‌های غربی باید در مورد آن تصمیم سیاسی بگیرند.

تعلل در اتخاذ تصمیم سیاسی از سوی ضلع غربی میز مذاکرات، سرنوشت دستیابی به توافق نهایی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

به نظر می‌رسد برخی اظهارنظرهای غیر مستند و همچنین جریان‌سازی‌های رسانه‌ای هدفمند از سوی طرف‌های غربی بیش از آنکه معطوف به اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی فضای مذاکرات باشد، رفتاری فرامذاکراتی برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکره‌کنندگان ایرانی برای پذیرش دیدگاه‌های غیرمنطقی طرف‌های غربی است.

زمان توافق نهایی در وین قابل پیش‌بینی نیست

مذاکرات سختی که طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در جریان بوده و تا زمان تحقق مطالبات قانونی ایران نیز ادامه خواهد داشت نمایانگر این واقعیت است که از نظر ایران تا وقتی در مورد تمام موضوعات توافق نشده باشد، در خصوص هیچ موضوعی توافق صورت نگرفته است.