ایران در مذاکرات دنبال نقد کردن چک برجام است

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر ورود به فاز تهاجمی در جنگ ترکیبی ، اظهار داشت: ما باید مختصات میدان  و موقعیت خودمان را خوب متوجه باشیم و صرفا در موضع واکنشی نباشیم بلکه در موضع کنش‌گری قرار بگیریم.

وی افزود: اگر دشمن روی نقاط قوت و ضعف ما متمرکز شده، ضمن احصای این نقاط باید دلیل تمرکز دشمن را بدانیم تا متوجه شویم چه موقعیتی را به صورت فرضی در ذهن طرف مقابل ایجاد کرده‌ایم که او مترصد به آسیب زدن شده و به همین دلیل باید به فرصت‌ها و موقعیت‌هایمان بیشتر توجه ساختارمند کنیم و دستگاه‌های مرتبط با سیاست خارجی و دستگاه‌های داخلی باید کار هماهنگ داشته باشند و این راهبرد را در یک راستا ببینند و تقسیم کار مناسب با فرماندهی واحد صورت گیرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: اینگونه نباشد که بخشی در جنبه رفع تهدید و ایجاد فرصت توسط یک دستگاه کار می‌کنیم و دستگاه دیگری که باید فرصت را احصا و عملیاتی کند، مغفول باشد و از طرفی جایی که دشمن روی نقاط ضعف ما متمرکز است را باید فرصت تلقی کنیم و بخشی از منابع محدود و ضعف خودمان را به تبدیل به قوت کنیم و لازمه آن کاری بین دستگاهی هست.

وی با بیان اینکه اگر آسیبی در بخش مواد غذایی داریم و دشمن تحریم می کند، باید همه دستگاه‌ها هماهنگ شوند تا آن ضعف را به قوت تبدیل کنند،‌ گفت‌: آمریکایی‌ها مدتی روی بحث بنزین تمرکز داشتند و ما پالایشگاه خلیج فارس را به تولید کننده و حتی صادرکننده موثری تبدیل کرد یک و همین مسئله باعث انصراف دشمن از تحریم بنزین شد.

ظهره وند افزود: نباید مسائل را تک متغیره و صرفا خنثی کردن حمله را ببینیم چون دشمن ترکیبی کار می‌کند و سیاست، فرهنگ، اقتصاد و امنیت را همه باهم می‌بینند و باید همه دستگاه‌ها در فرماندهی واحد در جلسات مختلف تقسیم کار کرده و ضعف را به فرصت تبدیل بکنند و برای مدیریت آن فرصت از جمله در سیاست خارجی هماهنگ شوند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه موضع کنونی تیم مذاکره کننده ما بسیار منطقی و معقول و خطوط قرمز ماست و ما باید خطوط قرمزمان را بطور مکرر برای مخاطب و افکار عمومی مشخص کنیم که اینها غیر قابل مذاکره اند،‌ تصریح کرد: دشمن در سایه تجریه برجام این مسیر را دنبال می‌کند و تمرکزش بر روی ضعف‌هایی است که به آن رسیده‌اند و فکر می‌کنند با ادامه فشار بر ایران، ایران را تسلیم خواهند کرد.

وی با اشاره به رویکرد دولت در مذاکرات وین گفت: موضع آقای رئیسی در سخنرانی‌شان در 22 بهمن تکرار شد و آن اینکه ما منتظر رفع تحریم برای حل مشکلاتمان نیستیم و یک چک برگشتی به نام برجام داریم و در هر موقعیتی این چک را نقد خواهیم کرد و هدف تیم مذاکره کننده ما نقد کردن این ظرفیت و چک است.

ظهره وند با بیان اینکه اگر به لغو تحریم‌ها امید ببندیم این اتفاق نمی‌افتد و اگر آنان را مایوس کنیم تحریم‌ها خاصیت خود را از دست می‌دهد،‌تصریح کرد: الان هم مطرح می‌کنند که سیاست فشار حداکثری روی ایران شکست خورده و ایران توانسته آن را به فرصت تبدیل کند.

ایران در مذاکرات دنبال نقد کردن چک برجام است

وی با بیان اینکه غربی‌ها در هماهنگی داخلی و بیرونی این مصیبت را سرمان آوردند و الان این موقعیت تغییر کرده و باید روی این مسئله شفاف‌تر بحث کنیم،‌ اظهار داشت: تیم مذاکره کننده موضع خوبی را در وین اتخاذ می‌کند و بنا این نیست که مشکلاتمان را با رفع تحریم بایدن حل کنیم بلکه آنها ادعایی کرده‌اند و ما پاسخ ادعایشان را می‌دهیم و می‌خواهیم چک برگشتی‌مان را دیر یا زود نقد کنیم و این مسئله مانند ماجرای ما و کره جنوبی هست که اگرچه کره‌ای‌ها از ما نفت نمی‌خرند، ولی ما محتاج خرید نفت آنها نیستیم و باید اصل و سود پولی را که بلوکه کرده‌اند پس بدهند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی تصریح کرد: کاری که اینها با پول اعمال کردند، امروز با افغانستان هم می‌کنند و نصف ذخایر پولی افغانستان را می‌دزدند و غارت می‌کنند و غارتگری شیوه کار اینهاست و جنگ ترکیبی زمانی است که بتوانیم این مسائل را به فرصت تبدیل کنیم و افکار دنیا و داخل کشور را مطلع کنیم.