تحریم ها و تضمین ها پرده آخر مذاکرات/ گزینه های متنوعی روی میز داریم

محمود عباس زاده مشکینی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، در ارزیابی خود از روند مذاکرات ایران ۱+۴ گفت: در این دور از مذاکرات مواضع و اهداف جمهوری اسلامی ایران بهتر از مذاکرات منتهی به روزهای پایانی دولت قبل پیش رفت.

وی تاکید کرد: همواره طرف‌های غربی در انجام این مذاکرات دست پیش را گرفتند تا پس نیافتند لذا تا این جای مذاکرات آنچه که ما می‌خواهیم رخ داده و خوب پیش رفته است.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه چند مسئله اساسی در جریان مذاکرات ایران و ۱+۴ باقی مانده است، گفت: اگر این مسائل اساسی باقی مانده حل نشود توافقی به راحتی حاصل نخواهد شد مگر اینکه این چند مسئله درچندروزآینده حل و فصل شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه این مسائل مربوط به تحریم ها و تضمین هاست اظهار داشت: چند مسئله باقیمانده در مذاکرات مربوط به تحریم ها و تضمین ها است لذا اگر این موارد حل و فصل نشود، توافق به راحتی امکان پذیر نیست.

 عباس زاده مشکینی با بیان اینکه تا توافقی بین ایران و 1+4 امضا نشود،هیچ کدام از طرفین چیزی به دست نمی‌آورند، گفت: وقتی این توافق امضا شد مشخص می‌شود طرف مقابل ما زیر بار چه تعهدی رفته است.

 این نماینده مجلس ادامه داد: ما به دنبال یک توافق برد برد هستیم البته طرف‌های غربی ظاهراً یکسری نگرانی‌ها از فعالیت‌های هسته‌ای ما دارند لذا ما حاضریم هرگونه همراهی داشته باشیم که نگرانی‌های طرف های قبلی برطرف شود یعنی ما حاضریم در چارچوب پادمان های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگونه همکاری در این بخش داشته باشیم تا نگرانی طرف‌های  مقابل ما حل شود.

عباس‌زاده مشکینی تصریح کرد: البته ما می دانیم درد و مشکل اصلی کجاست و آنها هم می‌دانند درد و مشکل در کجاست. اما ظاهراً طرف‌های غربی می گویند که نگرانیم و ما هم در چارچوب پادمان های آژانس حاضریم هرگونه همراهی و همکاری در این بخش داشته باشیم تا نگرانی طرف‌های غربی حل شود.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در این مدت تحریم‌هایی بر ملت ایران تحمیل شده است، گفت: تحریم‌ها برگرده اقشار ضعیف جامعه و بیماران صعب العلاج فشار آورد لذا طرف‌های غربی ما را در زمینه واردات دارو تحریم کردند، بالاخره طرف‌های غربی بخشی از ملت ما را آزرده اند و به تعبیر دیگر جنایت کرده اند لذا ما دنبال رفع این تحریم‌ها هستیم و تضمینی برای عدم تکرار اینگونه رفتارها.

عباس زاده مشکینی اظهار داشت: تا به امروز مذاکرات به نفع جمهوری اسلامی ایران پیش رفته است. با این حال چند مسئله اساسی مانده است که باید برطرف شود و این موارد هم منوط به نظر غربی ها و به ویژه آمریکایی‌هاست.

 وی تاکید کرد: طرف‌های غربی اگر جدیت و حسن نیت لازم را نداشته باشند، این توافق به این راحتی حاصل نخواهد شد و این توافق، توافق برد برد  نخواهد بود و البته عزم جمهوری اسلامی ایران بر این اساس است که زیر بار چنین توافقی به هیچ وجه نرود و مجلس هم چنین اجازه‌ای را نخواهد داد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: البته ما نیاز به چنین توافقی هم نداریم چرا که به حمدالله از تحریم‌ها عبور کرده ایم و برگهای طلایی را در اختیار داریم.

محمود+عباس+زاده+مشکینی

وی ادامه داد: همچنین ما برای حل مشکلات خودمان سناریوهای دیگری هم داریم یعنی روی میز ما فقط یک گزینه نیست لذا ما گزینه های متنوعی روی میز داریم اما ترجیح می‌دهیم با توافق مسئله را حل کنیم و تا به حال هم در این بخش حسن نیت خودمان را نشان داده ایم.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر توپ مذاکرات در زمین غربی هاست گفت: اگر غربی ها علاقمند به توافق نباشند ما هم سناریوهای دیگری خواهیم داشت.