علت اصلی افزایش قیمت اوراق مسکن/ تورم شدید مسکن بلای جان مردم

مهدی سلطان محمدی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص افزایش نرخ اوراق وام مسکن می‌گوید: طبیعی است زمانی که شما تقاضا را برای یک کالایی بالا میبرید در حالیکه عرضه ثابت است و سایر متغییرها تغییری نکنند افزایش قیمت اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در عین حال با توجه به بالا رفتن قیمت خرید اوراق، دریافت کنندگان وام همچنان دریافت آن را ارزنده می بینند. آن هم به این دلیل است که تجربه به آن ها نشان داده نرخ تورم مسکن آنقدر شدید است که در میان مدت و دراز مدت هزینه ها را پوشش می دهد.

سلطان محمدی گفت: به دلیل ثباتی که در بازار مسکن به وجود آمده تا حدودی حجم معاملات بالا رفته است و اینکه در آینده چه شرایطی در این بازار به وجود می آید بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد.

وی ادامه داد: اما به هرحال هر چقدر امکان دریافت وام و تسهیلات برای مردم بیشتر باشد خرید مسکن افزایش پیدا خواهد کرد و دور از انتظار است که در نظر بگیریم خانواده ها پس اندازی معادل خرید خانه داشته باشند.

این کارشناس تشریح کرد: این مسئله نه در ایران و در کشورهای دیگر نیز انتظاری چندان معقولی نیست. در همه جای دنیا متقاضیان، قسمت عمده ای از منابع تهیه مسکن را از طریق وام دریافت می کنند و گران شدن اوراق می‌تواند قدرت خرید مردم را به شدت کاهش دهد.

سلطان‌محمدی می‌گوید: مسکن یک کالای گران است که خانوارها باید سال ها پس انداز خود را برای خرید آن در نظر بگیرند. در این خصوص یک راه این است که خانوارها این مبلغ را طی سال ها پس انداز کنند تا توانایی خرید پیدا کنند که این باعث می شود عده زیادی هیچ وقت نتوانند مسکن دار شوند و ازطرف دیگر تورم مسکن موجب می شود پس اندازهای این افراد به مرور تعدیل شود.

او اظهارکرد: یک راه دیگر این است که از محل درآمدهای آتی خانوار در واقع بخشی از این هزینه پرداخت شود که وام گرفتن همین مفهوم را دارد. بنابراین شما هرچه میزان وام را افزایش دهید دسترسی خانوارها به مسکن آسان تر خواهد بود.

علت اصلی افزایش قیمت اوراق مسکن/ تورم شدید مسکن بلای جان مردم

این کارشناس مسکن درانتها عنوان می‌کند: در قیمت مسکن موضوع مهم تورم است. تا زمانی که میزان تورم از نرخ بهره وام بیشتر باشد باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود و تقاضا برای دریافت این وام ها در سطح بالایی خواهد ماند، اما اگر تورم کاهش پیدا کند به تبع آن سود بانکی کاهش پیدا می کند و نرخ وام هم برای دریافت کننده گان آن کاهش خواهد داشت.