فساد بالای ارز دونرخی

به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، حجتالاسلام غلامرضا مصباحیمقدم رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی دولت در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سهشنبه) طی سخنانی به ارائه گزارشی از قانون هدفمندسازی یارانهها پرداخت و اظهار داشت: قانون یارانهها از مطالبات صاحبنظران اقتصادی بود.

وی با بیان اینکه قیمت کالاها باید درست علامت دهند تا تولیدکننده و مصرف‌کننده درست عمل کنند، گفت: قیمت‌های غلط موجب تصمیم‌گیری غلط می‌شود.

حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم بر همین اساس یادآور شد: بعضی از تولیدات جنبه استراتژیک دارند و ناگزیر باید تولید شود اما برخی از کالاها اینطور نیستند و باید در مواردی دست به تولید بزنیم که برای ما به صرفه‌تر باشد.

به گفته وی، قاچاق بنزین، گازوئیل و آرد قبل از اجرای قانون یارانه‌ها بالا بود اما اکنون کاهش یافته ولی هنوز از بین نرفته است.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: فساد در دو قیمتی بودن کالاها زیاد است؛ ارز که هم‌اکنون دو قیمتی است، فساد بالایی دارد. ما قبل از اجرایی قانون یارانه‌ها، شاهد رشد مصرف انرژی بودیم و هر سال رشد مصرف انرژی ۸درصد افزایش می‌یافت.

به گفته وی، قانون یارانه‌ها سه هدف مهار اصراف درانرژی، اصلاح ساختارهای تولیدی و توزیع عادلانه و هدفمند یارانه‌ها را دنبال می‌کند.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: ما شاهد واردات ۷میلیارددلاری بنزین در سال ۸۵بودیم که اگر آن روش ادامه می‌یافت، اکنون به ۱۵میلیارد دلار رسیده بود؛ در حالیکه امروز تعداد خودروها نسبت به سال ۸۵ حدود ۶میلیون اضافه شده اما مصرف بنزین کمتر از ۶۰میلیون لیتر است.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول در خاتمه گفت: دو میلیون تن صرفهجویی در مصرف گندم بعد از اجرای قانون یارانهها داشتیم و در مصرف آرد و نان در کشور پس از اجرای این قانون صرفهجویی شده است.