با حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها ده‌ها برابر می‌شود/ما چطور این مسئولیت را گردن بگیریم؟

احسان ارکانی ، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص وضعیت ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ می‌گوید: دولت در لایحه بودجه ای که برای سال 1401 به مجلس داد هیچ رقمی را برای ارز ترجیحی در آن در نظر نگرفته است و ما معتقد هستیم اگر دولت قصد حذف آن را دارد فقط نمی توان صورت مسئله موضوع را پاک کرد. ضمن اینکه طرف دیگر تاثیر گذاری این اقدام مردم هستند.  

وی افزود: اگر قرار است ارز ترجیحی حذف شود دولت باید همزمان اعلام کند که برای تورم افسارگسیخته بعد از آن و کاهش قدرت خرید مردم چه برنامه های جبرانی دارد. اگر قرار است به مبلغ یارانه ها اضافه شود باید این موضوع در سر فصل بودجه مشخص شود.

ارکانی ادامه داد: اما تا به امروز دولت هیچ برنامه و هدفی در خصوص این موضوع حتی در قالب مصارف هم مشخص نکرده است. ما چگونه می توانیم مسئولیت تمایل دولت به حذف ارز ترجیحی را گردن بگیریم و از آن طرف 80میلیون نفر را با این معضل درگیر کنیم؟

عضو کمیسیون بودجه مجلس اظهارکرد: لذا حذف ارز ترجیحی در مجلس موضوعی بسیار حساسی است و قالب نمایندگان با حذف یکباره آن موافق نیستند و دولت باید این موضوع را درک کند. 

*با حذف ارز ترجیحی قیمت‌ها ده‌ها برابر خواهد شد

وی گفت: وقتی با وجود ارز ترجیحی قیمت ها در حال افزایش است مطمئن باشید با حذف ارز ترجیحی قیمت ها ده ها برابر خواهد شد و این موضوع برای ما روشن است.

ارکانی تاکید می‌کند: اگر هم با وجود حذف ارز ترجیحی افزایش قیمت وجود داشته این به دولت برمیگردد. زمانی که نظام توزیع و ابزارهای نظارتی دست دولت است و ناتوان باشد از نظارت بر بازار این ها به خود دولت برمیگردد و نمی شود این را به گردن بقیه انداخت.

او درانتها درخصوص ۹ میلیارد دلاری که برای ارز ترجیحی درنظر گرفته شده است بیان کرد: 9 میلیارد دلار رقمی بود که در کمیسیون تلفیق نمایندگان برای ارز ترجیحی 1401 تصویب کردند و اصرار دارند که این رقم برای سال آینده در قالب ارز ترجیحی برای خرید حمایتی اقلام کالاهای اساسی مثل دانه های روغنی، ذرت، کنجاله و سویا قرار داده شود و دارو و گندم هم که جز ارز ترجیحی بود و دولت هم آن را قبول داشت اما این 9 میلیارد دلار را هم مجلس اضافه کرد تا مردم در این زمینه آسیب نبینند.