«صندوق ملی مسکن»؛ دریغ از یک ریال پول!

آقای اسماعیل حسین‌زهی گفت: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به تأمین مسکن بر اساس قانون مجلس کمترین توجه را داشته و توجه لازم را برای اجرای قانون جهش تولید مسکن ندارد؛ در حالیکه ساخت یک میلیون واحد مسکونی وعده انتخاباتی رئیس جمهور هم بوده.

حجت الاسلام رئیسی ۲۳ خرداد ماه در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفته بود «باید هر سال یک میلیون مسکن در کشور ساخته می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد؛ زمین‌های دستگاه‌های مختلف در اطراف شهر‌ها باید آزاد شوند و هر سال یک میلیون واحد ساخته شود.» 

کمیسیون عمران مجلس چهارشنبه هفته گذشته در مورد اجرای قانون جهش تولید مسکن از وزیر راه و شهرسازی توضیح خواسته. به گفته نمایندگان، آقای رستم قاسمی در پاسخ به گلایه نمایندگان از اجرایی نشدن قانون تأکید کرده «به هر طریقی شده این یک میلیون واحد مسکونی را می‌سازیم.»

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس علت کمبود اعتبار صندوق ملی مسکن را «کم‌توجهی دولت به ویژه وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه» در اجرای قانون جهش تولید مسکن دانسته و گفته اعضای کمیسیون عمران از این اتفاق ابراز نگرانی کرده‌اند.

صندوق ملی مسکن بر اساس قانون جهش تولید مسکن مجلس یازدهم، برای تقویت و حمایت مالی بخش مسکن تشکیل شده که به گفته آقای بدری، نایب رئیس دیگر کمیسیون عمران مجلس، حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان برای اجرایی شدن قانون در سال ۱۴۰۱ نیاز دارد.

آقای بدری هم که از «ناکافی بودن منابع مالی صندوق ملی مسکن» انتقاد کرده، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته «سود تسهیلات بانکی مسکن اقشار کم درآمد باید پایین‌تر از ۱۰ درصد باشد؛ تسهیلات ۱۸ درصدی برای اقشار نیازمند در قانون جهش تولید مسکن امکانپذیر نیست.»

کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده مجلس، برای ودیعه مسکن تاکنون ۴۰ هزار میلیارد تومان مصوب کرده. به گفته وزیر راه و شهرسازی در توافق با شورای پول و اعتبار، سقف وام مسکن در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون تومان و در روستا هم ۲۰۰ میلیون تومان است که بانک‌ها عملیات اجرایی آن را شروع کرده‌اند و اقساط ۲۰ ساله دارند.

«صندوق ملی مسکن»؛ دریغ از یک ریال پول!

آقای قاسمی در نشست با اعضای کمیسیون عمران از آغاز عملیات اجرایی بیش از ۸۰۰ هزار واحد مسکونی تاکنون خبر داد و پنجشنبه گذشته هم گفته، تا پایان سال برای حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد از سه میلیون واحد شهری در دستور کار، زمین آماده می‌شود.