آمریکا و انگلیس، اوکراین را به سوی جنگ سوق دادند

سیدحسن نصرالله ، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان دیروز (سه‌شنبه) به مناسبت یوم الجریح (روز جانباز) و اعیاد شعبانیه، تأکید کرد حزب‌الله به جانبازان خود و صبر و پایمردی آنها افتخار می‌کند و این مراسم را به خاطر تشکر از اقدامات آنان برگزار کرده است. 

نصرالله با اشاره به اینکه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) به مسیر خود ادامه داد تا به شهادت رسید، تصریح کرد: «شما پرچمداران ما بوده‌اید که پرچم از دست‌تان نیفتاد... جانبازانی که با اسرائیل مبارزه کردند، شاهد و گواهی بر تداوم مقاومت هستند». دبیرکل حزب‌الله با تأکید بر اینکه آگاهی و بصیرت مهم‌ترین چیز برای انسان است که هر انسان مسلمانی باید به آن مجهز شود، ادامه داد: «بصیرت این است که بدانی پیرامونت چه می‌گذرد. این است که دوست و دشمن را بشناسی، تهدیدها و فرصت‌ها را بدانی، حق را بدانی و در کنار حق باشی. این همان بصیرت و آگاهی است».

* جنایات جنگی متعدد آمریکا

وی در بخش بعدی سخنان خود به بحران اوکراین و روسیه پرداخت و آن را مهم‌ترین تحول روز عنوان کرد و گفت: «نماینده آمریکا خطاب به روسیه گفته است هر گونه حمله به غیرنظامیان جنایت جنگی است... اما درباره کشتاری که آمریکایی‌ها در تمام جنگ‌های خود رقم زدند، چه می‌گوید؟ از هیروشیما و ناکازاکی گرفته که تأثیرات آن تا امروز پابرجاست، تا عراق و کشتار ده‌ها هزار نفر از کودکان عراق... افغانستان و کشته شدن هزاران غیرنظامی در این کشور... . جنگنده‌های آمریکایی حتی عروسی‌ها را بمباران کردند که تبدیل به عزا شد ولی ادعا کردند مراکز آموزش نظامی را بمباران کرده‌اند». نصرالله با اشاره به جنایات 70‌ساله رژیم صهیونیستی در فلسطین، خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها درباره کشتارها و جنایات جنگی اسرائیل در فلسطین اشغالی چه دارند بگویند؟ درباره کشتار ائتلاف سعودی در یمن چه؟ چرا جهان درباره محاصره یمن سکوت کرده است؟»

*   آمریکا و انگلیس، اوکراین را به سمت جنگ سوق دادند

وی با بیان اینکه برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان و تا حدودی فرانسه نمی‌خواستند وضعیت اوکراین به اینجا کشیده شود، گفت: «آمریکا و انگلیس، اوکراین را به سمت جنگ سوق دادند، زیرا بایدن نیز اعلام کرده بود اولویت آمریکا، جنگ با روسیه و چین است. نقشه آمریکا این بود که به هر نحوی، اوکراین را به جنگ بکشاند و مانع هر گونه توافق این کشور با روسیه شود».

* دیکته‌ آمریکا، ناجی لبنان نیست

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگر اظهارات خود به مساله لبنان پرداخت و خطاب به مسؤولان و مردم لبنان گفت: «تن دادن به دیکته‌های آمریکا، لبنان را نجات نخواهد داد، بلکه بر مشکلاتش خواهد افزود. اگر در پی جلب رضایت آمریکا هستید، باید بدانید نخواهید توانست زیرا مطالبات این کشور حد و مرزی ندارد. ولی سؤال اینجاست که در ازای پذیرش دیکته‌های آمریکا، چه چیزی به دست خواهید آورد؟» 

دبیرکل حزب‌الله ضمن طرح این پرسش که چرا در گذشته مسؤولان لبنانی خواستار بی‌طرفی بودند ولی در حال حاضر و در قبال روسیه، بی‌طرف نیستند، تأکید کرد: «زمانی که لبنان در جانبداری از آمریکا بیانیه صادر کرد، چرا مدعیان بی‌طرفی، در برابر بیانیه لبنان سکوت کردند؟» 

نصرالله با طرح این پرسش که مردم لبنان از آمریکایی‌ها چه چیزی عایدشان شد جز وعده دروغ، خاطرنشان کرد: «آمریکا درباره نفت و برق وعده‌های زیادی داد ولی به کدام یک عمل کرد؟ آیا می‌دانید تا به این لحظه، وزارت خارجه آمریکا به مصر و اردن، به صورت کتبی اعلام نکرده است که از قانون سزار معاف هستند تا بتوانند برق و سوخت وارد کنند. این توهمات از کجا ناشی می‌شود؟» 

آمریکا و انگلیس، اوکراین را به سوی جنگ سوق دادند

دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه شرکت‌های چینی و روسی از یک سال و نیم پیش، پیشنهاداتی مطرح کردند ولی مسؤولان لبنانی به خاطر فشار آمریکا نپذیرفتند، تصریح کرد: «مسؤولان گفتند ما نمی‌توانیم و آمریکا اجازه نمی‌دهد. یک شرکت روسی نیز پیشنهاد داد پالایشگاه احداث کند ولی این پیشنهاد نیز پذیرفته نشد. این شرکت حتی اعلام آمادگی کرد که همه نیازهای لبنان به فرآورده‌های نفتی را تأمین کند. این شرکت تأکید کرد می‌تواند فرآورده‌های نفتی را به پول لبنان بفروشد و لبنان را به صادر‌کننده این فرآورده‌ها تبدیل کند ولی لبنان تا امروز و پس از مذاکرات یک‌ونیم ساله، هیچ پاسخی نداده است». 

وی با بیان اینکه سفارت آمریکا اجازه نمی‌دهد لبنان به پیشنهاد این شرکت روسی پاسخ دهد، گفت: «روسیه به مسؤولان لبنانی گفته است اگر با ما قرارداد امضا کنید، گاز شما را تأمین خواهیم کرد و دیگر به مصر نیاز نخواهید داشت ولی باز هم نپذیرفتند. آمریکا اجازه نمی‌دهد لبنان به سمت روسیه متمایل شود و جایگزینی هم معرفی نمی‌کند. با این ذهنیت نمی‌توان گاز، برق و فرآورده‌های نفتی تأمین کرد، لذا اگر حزب‌الله تصمیمات حکومت را در دست داشت یک سال و نیم قبل این پیشنهاد روسیه را می‌پذیرفت».