ساده‌انگاری و تضمین‌های شفاهی در برجام باعث گرفتاری‌های امروز شد

عباس مقتدایی با اشاره به مذاکرات رفع تحریمها در وین و در خصوص موضوع اخذ تضمین‌های عینی و محکم از طرف آمریکایی، اظهار داشت: بی‌اعتباری رژیم ایالات متحده آمریکا در عرصه روابط بین‌المللی و رعایت نزاکت‌های دیپلماتیک و حقوقی، موضوعی است که فراگیر شده و این رژیم در عمل نشان داده است که در بی‌اعتنایی به حقوق بین‌الملل جزء کشورهای پیشتاز است.

 

وی افزود: امروز تقریبا همه کشورهای جهان مستقیم یا غیرمستقیم به این مسأله اذعان دارند که رژیم آمریکا قابل اعتماد نیست و موازین حقوق بین‌الملل را‌‌‌‌‌‌‌‌ تا وقتی می‌پذیرد که به نفعش باشد؛ به عنوان مثال، اینکه آمریکا بدون مجوزهای جهانی به افغانستان و عراق حمله و این کشورها را‌‌‌‌‌‌‌‌ اشغال می‌کند و در دیگر عرصه‌ها خلاف مقررات بین‌المللی عمل می‌کند، امر مبهمی نیست و ناشی از همین سیاست است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در جریان برجام هم دیدیم که دولت آمریکا در زمان ترامپ به بهانه اینکه دولت اوباما این معاهده را‌‌‌‌‌‌‌‌ پذیرفته، پیمان‌شکنی کرد و از آن خارج شد و این خلاف اصول مسلم حقوق بین‌الملل بوده است.

مقتدایی افزود: لذا امروز همه کشورهایی که به نوعی با آمریکا مرتبط می‌شوند، با این پیش فرض که آمریکا پیمان‌شکن است، دغدغه دریافت تضمین‌های عینی و محکم را‌‌‌‌‌‌‌‌ دارند و دغدغه روسیه و چین در مذاکرات اخیر برای دریافت تضمین‌ از آمریکا نیز از همین جنس است.

وی خاطرنشان کرد: در قضیه برجام، بعضی ساده‌انگاری‌ها صورت گرفت و به تضمین‌های شفاهی اکتفا شد و گذر زمان و تجربه نشان داد که این اعتماد بی‌جا بوده و مذاکرات فعلی نیز به خاطر آن اشتباهات و گرفتاری‌ها معطل مانده است؛ البته مجلس شورای اسلامی تکلیف کار را‌‌‌‌‌‌‌‌ با تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در آذر 99 مشخص کرده است.

ساده‌انگاری و تضمین‌های شفاهی در برجام باعث گرفتاری‌های امروز شد

* اگر آمریکا و 3 کشور اروپایی از گذشته درس عبرت گرفته باشند، توافق نزدیک است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که منافع بر زمین مانده خود از برجام را‌‌‌‌‌‌‌‌ احیا کنیم، لذا اخذ تضمین‌های عینی و نیز رعایت خطوط قرمز نظام که پیش از این اعلام شده، اهمیت اساسی دارد.

به گفته مقتدایی، امروز مجلس و دولت یک حرف واحد دارند و آن هم این است که خطوط قرمز اعلام شده دقیقا باید در مذاکرات و توافق نهایی رعایت شود و عدم لحاظ شدن خواسته‌های به حق ایران می‌تواند باعث عدم توافق شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس، امروز آمریکا و شرکای اروپایی آن باید تصمیم بگیرند که آیا به دنبال توافق هستند یا می‌خواهند با نادیده گرفتن حقوق ملت ایران، چالش‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ بیشتر کنند؛ اگر از گذشته درس عبرت گرفته باشند، توافق نزدیک خواهد بود.