مذاکره‌کنندگان مراقب باشند تجربه تلخ برجام و بدعهدی‌های غرب تکرار نشود

محمدرضا مردانی رئیس بسیج اساتید کشور حضرت زین‌العابدین را جلوه‌ای پر فتوح از جهاد تبیین معرفی کرد و زهد و تعبّد، کیاست و تدبیر ایشان در مدیریت جامعه‌ شیعه، حفظ اصول حفاظت اطلاعات در ارتباط با اکابر شیعه، اهتمام به تبیین معارف و حقانیت شیعه را الگویی عملی برای پیروان آن امام بزرگوار دانست.

وی گفت: به نظر بنده بازخوانی یادگارهای بی بدیل ایشان یعنی صحیفه سجادیه، دعای سحر مشهور به دعای ابوحمزه ثمالی، زیارت امین الله و رساله حقوقی امام سجاد باید یکی از اولویت‌های دانشجویان ما بخصوص دانشجویان رشته‌های علوم انسانی باشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه به موضوع انرژی اتمی و نیازهای حال و آینده کشور در این موضوع اشاره کرد و گفت: معتقدم شورای عالی انقلاب فرهنگی باید لیستی از رشته‌های استراتژیک بر اساس اصول نظام و نیازهای حال و آینده کشور تعریف کند تا در تخصیص اعتبار، تأمین تجهیزات و جذب دانشجو و هیأت علمی، این لیست و این اولویت بندی فارغ از گفتمان و رویه‌ی دولت‌ها مد نظر قرار گیرد. قطعا علوم و رشته های مرتبط با استفاده‌ صلح آمیز از انرژی اتمی باید از اولویت‌های صدر این لیست باشند.

وی افزود: در خصوص مسئله برجام ما یک تجربه تلخ، طولانی و پر هزینه داریم. یادمان نرود کشورهای غربی که هم اکنون در حال مذاکره با آنها هستیم همان دولت‌هایی هستند که با وقاحت کامل از اجرای برجامی که خود سال‌ها برایش مذاکره کرده بودند سر باز زدند و اگر دقت لازم صورت نگیرد این تجربه ناکام قابل تکرار است.  

* تاکید نهضت استادی بسیج بر لزوم تجلّی مشیّ انقلابی در مذاکرات

مردانی در ادامه ضمن تشکر از رئیس جمهور به دلیل تاکید بر مذاکره عزت‌مندانه و مقتدرانه عنوان کرد:  توقع ما از تیم مذاکره کننده تجلّی مشیّ انقلابی در مذاکرات است. به تعبیر زیبای شهید سلیمانی عزیز ”ملت ما ملت امام حسین است“. مذاکراتی که به نمایندگی از ملّت امام حسین (ع)صورت می‌گیرد باید پژواک شعار هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة باشد.

 این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده‌ ما باید تصویر دست مقطوع سردار سلیمانی را به مثابه اساسنامه‌ خود مدنظر خود قرار دهد، شهدایی چون شهید سلیمانی سر و دست دادند تا ما تن به ذلت ندهیم. مذکرات هسته‌ای برای مردم و حتی محللین و متفکرین ما شبیه حکایت مولانا شده است در باب فیلی که در اتاقی تاریک محصور شده بود و هرکسی که آن را لمس می‌کرد به قدر دریافت خود از آن تصویر و تحلیل می‌کرد.

* 4 نکته قابل توجه برای وزارت خارجه در مذاکرات برجامی

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور توجه وزارت امور خارجه در ارتباط با مذاکرات برجامی را در چهار مورد مهم ضروری دانسته و بیان کرد: اول آنکه هیچ یک از انقلابیون و در رأس آنها مقام معظم رهبری نسبت به برجام قبلی رضایت نداشتند. پس اساس مذاکرات و توقع ما نباید متون قبلی باشد. اگر طرف غربی بتواند ما را به آن متون یا چیزی شبیه آن قانع کند باید در انقلابی گری و کیاست خود شک کنیم. دوم آنکه شرایط آمریکا و اروپا نسبت به زمان امضای برجام یعنی ۲۳ تیر ۱۳۹۴  به مراتب متزلزل تر شده است. از مرگ و میر گسترده‌  کرونا در آمریکا گرفته تا خروج مفتضحانه ارتش آمریکا از افغانستان جلوه‌های متعددی از افول قدرت این کشور در عرصه‌های مختلف مشهود است. شرایط اروپا نیز که بر همگان روشن است، ناتو به رغم همه‌ی تهدیدها و وعده‌هایش عملا قدرت حمایت از کشوری که دوست و شریک خود می دانست یعنی اوکراین را نداشته است.

وی سپس با اشاره به شهادت قهرمان ملی مبارزه با تروریسم توسط آمریکا عنوان کرد: سوم آنکه از پایان برجام قبلی تا شروع مذاکرات جدید دولت آمریکا نه فقط با خروج از برجام که با به شهادت رساندن قهرمان ملی مبارزه با تروریسم به ایران و همه ی آزادی خواهان جهان جسارت کرده است. اگر چه این ثلمه با هیچ چیز قابل تبدیل و قیاس نیست و اگرچه انتقام این جسارت مد نظر نیروهای نظامی ماست اما مذاکره کنندگان ما بایدهیات حاکمه آمریکا (و نه صرفا احمقی مثل ترامپ را) مسئول بدانند. در این مورد پیشنهاد می‌کنم دولت ایران یکی از مطالبات خود از دولت‌های غربی بخصوص طرف آمریکایی را محکومیت رسمی جنایت دولت سابق آمریکا در ارتباط با شهادت مسئولین رسمی و نظامی دو کشور مستقل قرار دهد. این امر می تواند خارج از متون برجامی و به عنوان کاتالیزور توافقات مد نظر قرار گیرد. قطعا اعتراف رسمی به غیر قانونی و غیر انسانی بودن این ترور علاوه بر آنکه پیروزی‌ای سیاسی برای ایران است مسیر را برای پیگیری قضایی این پرونده هموار خواهد کرد.

مذاکره‌کنندگان مراقب باشند تجربه تلخ برجام و بدعهدی‌های غرب تکرار نشود

مردانی چهارمین مورد مهم را اینگونه مطرح کرد: دولت باید مصرانه پیگیر خساراتی که آمریکا با خروج یک طرفه از برجام به اقتصاد ما زده است باشد. مطالبات ما در برجام باید حداکثری باشد. دوستان عزیز ما در وزارت امور خارجه  هنوز به اندازه‌ کافی و در سطحی گسترده دلسوزان و دغدغه مندان نظام و کشور را در این مذاکرات و تحلیل آن دخیل نکرده اند اما اطلاعاتی جسته و گریخته به بیرون درز پیدا می کند که بنده بر اساس همین شنیده‌ها به پاره ای از این مسائل اشاره می‌کنم.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: لازم است تیم مذاکره کننده تا رفع تحریم همه‌ اشخاص حقیقی و حقوقی توافقی را امضا نکند. گفته می شود قرار است از ۹۸۰ فرد و نهاد ایرانی که در لیست تحریم وزارت خزانه‌داری آمریکا هستند ، فقط تحریم بخشی از آنها لغو شود. ظاهر بعضی از تحریم‌ها تشریفاتی است اما همین تحریم‌های ظاهرا تشریفاتی در عمل می‌توانند دردسرساز شوند. باید مراقب باشیم که این تلّه‌ای برای حفظ تحریم‌های مهم دیگر نباشد. به عنوان مثال در آینده آمریکا ممکن است بتواند امر مهمی را که ظاهرا طبق توافق جدید دیگر تحریم نیست به اتهام انتساب به فلان فرد حقیقی یا حقوقی مشهور یا غیر مشهور که تحریم است، تحت محدودیت، مصادره و یا محدودیت قرار دهد.

وی افزود: گفته می شود طبق پیش نویس فعلی قانون کاتسا، آیسا و سایر تحریم‌های این‌چنینی عملا باقی می‌مانند. متن توافق باید مسیر فروش نفت و‌ گاز را از هر محدودیتی احتمالی مصون نگاه دارد. ظاهرا تحریم کانورشن که مربوط به داد و ستد کردن با دلار است همچنان برقرار است. یادمان باشد که کمتر از 12 درصد خرید و فروش در دنیا با یورو ممکن است.

* دولت ما باید حق تفسیر متون و تعاملات خود با دنیا را از کنترل آمریکا و سایر کشورها خارج کند

مردانی عنوان کرد: دولت جمهوری اسلامی باید امکان استفاده از مکانیسم ماشه را برای طرف‌های دیگر محدود کند. باید برای خروج یک طرفه‌ی کشورهای عضو برجام هزینه‌های سنگینی در متون برجامی ذکر شود. با توجه به اینکه ایران یک بار مورد خروج یک طرفه طرف دیگر قرار گرفته شده است باید حق یکبار خروج بدون هزینه را از توافق داشته باشد. مورد آخری که به بیان آن بسنده می‌کنم و اتفاق مورد بسیار مهمی است آنکه توافق دولت ذیل برجام باید نه تنها جامع که مانع هم باشد. بدین معنا که دولت ما باید حق تفسیر متون و تعاملات خود با دنیا را از کنترل آمریکا و سایر کشورها خارج کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: به دولت پیشنهاد می‌کنم که نظر اساتید انقلابی را در سطح گسترده تری در تنظیم رویکرد هسته‌ای و همین‌طور تنظیم متون همکاری‌ها و توافقات هسته‌ای دخیل کند. بسیج اساتید با توجه به ظرفیت عظیم نخبگانی و به ویژه اندیشکده‌های تخصصی خود آمادگی دارد تا با تمام توان یاری‌گر دولت در این زمینه و تمام زمینه های مورد نیاز باشد. ان شا الله خداوند به همه‌ی ما توفیق مجاهدت و پایمردی در مسیر آرمان‌های انقلاب را عطا کند.