ند پرایس: به توافق احتمالی در مذاکرات وین نزدیک هستیم

« ند پرایس »، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه جمعه درباره مذاکرات رفع تحریمها در وین اظهارنظر کرد.

ند پرایس تصریح کرد که «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای مشورت به واشنگتن بازگشته است. او گفت: «مذاکرات پیچیده‌ای در جریان است اما ما همچنان معتقدیم که طرف‌ها به توافق احتمالی نزدیک هستند.»

«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که دیروز تلفنی با حسین امیرعبداللهیان نیز درباره این مذاکرات گفت‌وگو کرده بود روز جمعه اعلام کرد که لازم است گفت‌وگوها وارد وقفه شوند.

با آنکه گزارش‌های متعددی نشان می‌دهند که کارشکنی‌ها و مطالبات جدید آمریکا مانع به سرانجام رسیدن مذاکرات بوده‌اند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه جمعه تلاش کرد توپ را به زمین ایران و روسیه بیندازد.

ند پرایس گفت: «لازم است تصمیم‌هایی در تهران و مسکو گرفته شوند. ما اطمینان داریم که می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به برجام برگردیم، اگر آن تصمیم‌ها در تهران و مسکو گرفته شوند.»

حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی خود در روز پنجشنبه به جوزپ بورل گفته بود که طرح مطالبات جدید از سوی آمریکا در مذاکرات وین هیچ توجیه منطقی ندارد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در آن گفت‌وگوی تلفنی خاطرنشان‌ کرد: «طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچ گونه توجیه منطقی نداشته و با مواضع این کشور در مورد دستیابی سریع به توافق در تناقض است. موضوعات اصلی و لغو موثر تحریم‌ها نباید تحت تاثیر زیاده خواهی طرف آمریکایی قرار گیرد.»

علاوه بر این، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» بامداد جمعه ادعا کرد که ایالات متحده محموله دو نفتکش مظنون به حمل نفت ایران را در سکوت خبری توقیف کرده است.در این گزارش ادعا شده که این نفتکش‌ها بخشی از طرح پیچیده مقابله با تحریم‌ها شامل اسناد جعلی و رنگ آمیزی مجدد عرشه کشتی برای پوشاندن محموله‌های غیرقانونی بوده است. 

پایگاه خبری میدل‌ایست‌آی هم بعد از اعلام مکث در مذاکرات وین در گزارشی نوشت که طرح خواسته‌های جدید از سوی آمریکا باعث حیرت و عصبانیت تیم مذاکره‌کننده ایران در این گفت‌وگوها شد.

محمد مرندی از تحلیلگران نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران در وین هم در گفت‌وگویی با شبکه المیادین تصریح کرد که آمریکا با لغو همه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران مخالف است. او با بیان اینکه ربودن نفتکش ایرانی [توسط آمریکا] یک مسئله غیر قابل قبول برای ایران است، خاطر نشان کرد: «مشکلاتی بین مسکو و واشنگتن وجود دارد، ولی مانع اصلی، مخالفت آمریکا با رفع همه تحریمهاست».

این تحلیلگر ارشد سیاسی با اشاره به اینکه، غربیها نیز نقش مثبتی در مذاکرات نداشتند، گفت که این کشورها، عمدا وقت‌کشی کردند تا ایران را فریب دهند.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین بعد از اعلام وقفه در مذاکرات روز جمعه گفت که علی‌رغم این وقفه تلاش برای حل مسائل باقی‌مانده ادامه خواهد داشت.

مذاکره‌کننده ارشد چین هم گفت امیدوار است مذاکرات چند روز دیگر ازسرگرفته شود و افزود: متن اساساً موجود است، اما به جرح و تعدیل‌های نهایی نیاز دارد. وی همچنین گفت که «ما همیشه بر این عقیده هستیم که نگرانی همه طرف‌ها باید بررسی شود».

14000416000322_Test_PhotoN

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، با این حال تا کنون از انجام دادن اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم است خودداری کرده است.