آمریکا مقصر وقفه ایجاد شده در مذاکرت وین است

روزنامه تهران تایمز در سر مقاله خود به بررسی علت وقفه ایجاد شده در مذاکرات وین پرداخت. تهران تایمز نوشت که «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایجاد وقفه در مذاکرات وین خبر داد و گفت که این وقفه به دلیل «عواملی خارجی» است که وی از بیان آنها خودداری کرد.

وی در همین رابطه در پیامی که در توییتر منتشر کرد، نوشت: به دلیل عوامل خارجی به وقفه‌ای در گفتگوهای وین نیاز است. متن نهایی اساساً آماده و روی میز است. به عنوان هماهنگ‌کننده به همراه تیمم، به تماس با همه شرکت‌کنندگان برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه می‌دهم.

تروئیکای اروپایی شامل ۳ کشور فرانسه، آلمان و انگلیس موسوم به E۳، مفهوم «عوامل خارجی» را که بورل در پیام خود ذکر کرده بود، مشخص کردند. پس از متهم کردن تلویحی روسیه به ارائه شرایط «فرعی» در ۸ مارس (۱۷ اسفند)، کشورهای مذکور روز شنبه انگشت اتهام را مستقیماً به سمت روسیه گرفتند و نسبت به شکست مذاکرات وین در صورت پافشاری مسکو بر تضمین‌هایی در محافظت از اقتصاد خود در همکاری با ایران در سایه تحریم‌های غرب برضد روسیه بر سر اوکراین، هشدار دادند.

تروئیکای اروپایی در بیانیه مشترک خود گفت: هیچکس نباید به دنبال سوء استفاده از مذاکرات برجام برای کسب تضمین‌هایی باشد که جدا از برجام است. این مسئله خطر فروپاشی توافق را به همراه دارد.

واکنش اروپا پس از آن صورت گرفت که روسیه اعلام کرد به تضمین‌هایی نیاز دارد که تحریم‌های غرب برضد مسکو به دلیل اوضاع اوکراین، مانع همکاری روسیه با ایران در همه زمینه‌ها نشود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در ۵ مارس (۱۴ اسفند) اعلام کرد: ما به تضمین‌هایی نیاز داریم که تحریم‌ها (بر سر اوکراین) به هیچ وجه بر روابط تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری مندرج در برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران تأثیری نخواهد گذاشت. ما از همکاران آمریکایی خود خواستیم (چون آنها کل برنامه را در اینجا اجرا می‌کنند) حداقل در سطح وزیر امور خارجه به ما ضمانت‌های کتبی بدهند که روند فعلی در پیش گرفته شده توسط ایالات متحده به هیچ وجه به آزادی ما در همکاری‌های همه جانبه تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری و نظامی-فنی با جمهوری اسلامی ایران، لطمه‌ای وارد نخواهد کرد.

به گفته «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران، مقامات مسکو و تهران در تماس نزدیک برای گفتگو در مورد این موضوع هستند.

سفیر روسیه تاکید کرد که باید منافع کشورش در نظر گرفته شود، اما گفت که تامین این منافع به ضرر منافع دیگران نخواهد بود.

در همین حال، ایران دلیل اصلی توقف مذاکرات را خواسته‌های جدید آمریکا و در عین حال خودداری از تصمیم‌گیری سیاسی درباره برخی مسائل باقی‌مانده اعلام کرد. علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در این باره اعلام کرد که آمریکا مایل به دستیابی به یک توافق محکم نیست.

آمریکا مقصر وقفه ایجاد شده در مذاکرت وین است

شمخانی در توییترش نوشت: رویکرد آمریکا به خواسته‌های اصولی ایران، همراه با پیشنهادات غیر منطقی و فشارهای ناموجه واشنگتن برای دستیابی به توافق عجولانه، نشان می‌دهد که ایالات متحده علاقه‌ای به یک توافق محکم که هر دو طرف را راضی کند، ندارد. بدون تصمیم سیاسی ایالات متحده، مذاکرات پیوسته پیچیده‌تر می‌شود.

سران هیئت‌های مذاکره کننده در وین پس از وقفه مذاکرات به پایتخت‌های خود بازگشتند. اینکه آیا آنها در روزها یا هفته‌های آینده به وین بازخواهند گشت یا خیر، باید منتظر ماند و دید.

برخی معتقدند که غرب تا حدودی مسئول این وقفه است زیرا مذاکره‌کنندگان غربی تا حد زیادی در تصمیم‌گیری سیاسی این دست و آن دست کرده‌اند و به گفته رسانه‌های ایرانی، حتی خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده‌اند که مذاکرات را پیچیده‌تر کرده و از نتیجه‌گیری سریع جلوگیری می‌کند.