امارات و رژیم صهیونیستی از آمریکا چه می خواهند؟

امارات متحده عربی و رژیم اشغالگر قدس از فرصت استفاده کرده و در حال رایزنی و مذاکره با ایالات متحده برای تدوین "استراتژی امنیتی برای خاورمیانه" در صورت " احیای توافق هسته‌ای با ایران " هستند. جنگ در اوکراین و افزایش قیمت نفت، اکنون به "اهرم فشاری" به آمریکا برای سوق این کشور به کسب تضمین‌هایی از ایران بدل شده که در سال ۲۰۱۵ تامین نشده بود.

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع خبری و تحلیلگران می گوید امارات و رژیم صهیونیستی که پیش‌تر با هم "دشمنی" داشتند و روابط دیپلماتیک را در سال ۲۰۲۰ به دنبال "پیمان ابراهیم" برقرار کردند، خواستار رویکردی منسجم هستند که شامل "تقویت دفاع موشکی و اشتراک اطلاعات" است.

 به گزارش دویچه وله صدا آلمان ، مقامات تل آویو  و امارات به طور جداگانه با مقامات دولت بایدن تماس گرفته‌اند، و از  افزایش درآمدهای نفتی ایران ابراز نگرانی کردند و یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا به گزارش یورو نیوز، گفت که ایالات متحده به منطقه‌ای متعهد است که شرکای آن از "تجاوز خارجی" در امان باشند و با آنها برای "مقابله با تهدیدات ایران" همکاری می‌کند.

دویچه وله می گوید ، به گفته یک مقام ارشد دولت بایدن، بحث‌های مداومی در مورد چشم‌انداز تهدید وجود دارد. این مقامات تعهد ایالات متحده به یک طرح خاص یا جدید را تایید نکردند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از اظهار نظر درباره این خبر "خودداری" کرده است و وزارت خارجه امارات متحده عربی نیز به ایمیلی درباره اظهار نظر رسمی پاسخ نداد.

دولت‌های عربی خلیج فارس و اسرائیل با توافق ۲۰۱۵ که برنامه هسته‌ای ایران را در ازای لغو تحریم‌ها محدود می‌کرد، "مخالفت کرده" و گفته بودند که این توافق نخواهد توانست نگرانی‌های آنها را در مورد "توانایی موشک‌های بالستیک" یا "حمایت حکومت ایران از "حزب‌الله لبنان" و "حوثی‌های یمن" برطرف کند.

گرایش کشورهای عربی به روسیه

دولت‌های عربی خلیج فارس بتدریج به "گسترش روابط" با روسیه و چین به عنوان جایگزینی در برابر جدایی از  ایالات متحده از منطقه گرایش پیدا کرده‌اند. روابط به حدی بدتر شده است که آنها تمایلی به حمایت از تلاش‌های ایالات متحده برای "منزوی کردن مسکو" و اطمینان بخشیدن به بازارهای انرژی ندارند، زیرا حمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین، قیمت نفت را به "بالاترین حد در ۱۳ سال گذشته" رسانده است.

مذاکرات برای احیای توافق برجام، هفته گذشته پس از ۱۱ ماه "بدون هیچ جایگزین روشنی" برای رسیدگی به فعالیت‌های هسته‌ای تهران به حالت تعلیق درآمد و بر "نگرانی‌های امنیتی منطقه‌ای" افزود.

نفت در برابر امنیت

عزم دولت بایدن برای آرام کردن بازارهای انرژی که متاثر از تحریم‌های علیه روسیه  ملتهب شده است، به امارات متحده عربی، سومین تولیدکننده بزرگ اوپک، "اهرم فشار جدیدی" در گفت و گو با مقامات آمریکایی داده است.

باربارا لیف، مدیر ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید، هفته گذشته برای "کاهش تنش‌ها" از ابوظبی بازدید کرد و با شیخ طحنون بن زاید، رئیس قدرتمند امنیتی و سلطان الجابر، که ریاست شرکت نفت دولتی Adnoc، را بر عهده دارد، دیدار کرد.

این  مذاکرات حول محور "تقاضای امارات برای تضمین‌های امنیتی" و تمایل بایدن برای خروج بیشتر بشکه های نفت از اوپک بود.

مدت کوتاهی پس از آن جلسه، امارات متحده عربی بیانیه‌ای از طریق نماینده خود در واشنگتن دی سی صادر کرد و گفت که از اعضای اوپک پلاس می‌خواهد تا تولید نفت را "سریعتر" افزایش دهند

قیمت نفت کاهش یافت و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده از این پیشنهاد استقبال کرد. وزیر نفت امارات بعداً انتظارات را کاهش داد و مجدداً تأکید کرد که کشورش به تولیدکنندگان نفت "متعهد" است.

اوپک پلاس تاکنون در برابر درخواست کاخ سفید و مصرف کنندگان عمده نفت برای افزایش تولید، "مقاومت" کرده و عربستان سعودی که بیشترین وزن را در اوپک دارد و یکی از مهم‌ترین اعضای آن است، از زمان بیانیه امارات هیچ اظهارنظری نکرده است.

یک مقام وزارت امور خارجه تأیید کرد که ایالات متحده «مذاکرات منظم و سطح بالایی با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و دیگران درباره رویکرد مشترک برای مدیریت فشارهای بازار ناشی از حمله روسیه به اوکراین و همچنین در مورد طیف وسیعی از مسائل پیش روی کشورها داشته است.»

تحریم‌های جدید علیه حوثی‌ها؟

روابط عربستان سعودی با ایالات متحده بعد از انتخاب بایدن تیره شده است، چرا که منزوی‌سازی حکومت عربستان به دلیل نقشش در قتل جمال خاشقجی در سال ۲۰۱۸ از وعده‌های انتخاباتی بایدن بود. رئیس جمهوری امریکا برای تماس با حکومت عربستان به جای ولیعهد که امور روزمره این پادشاهی را اداره می‌کند، "ارتباط مستقیم" با ملک سلمان را انتخاب کرده است.

به گفته چند منبع مطلع، این سیاست به این معنی است که کاخ سفید «بسیاری از اهرم‌های فشار خود را در ریاض از دست داده است».

اسکای نیوز گزارش داد که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا ممکن است این هفته به عربستان سعودی سفر کند و از "روابط بهتر خود با ولیعهد" برای فشار آوردن جهت "بهبود وضعیت بازارهای نفت" استفاده کند.

روابط ایالات متحده با امارات نیز در "پایین‌ترین سطح خود" در سال‌های اخیر قرار دارد، واقعیتی که به طور علنی پذیرفته شده است، اما تنها در پی "جنگ اوکراین" بیشتر نمود یافته است.

اوج اختلاف، زمانی در شورای امنیت سازمان ملل ظاهر شد که امارات متحده عربی با "رای ممتنع" در رای‌گیری با ابتکار عمل ایالات متحده "در محکومیت تهاجم روسیه"، متحدان خود را غافلگیر کرد.

امارات متحده عربی از توجه و نیاز مجدد ایالات متحده برای درخواست استقرار گسترده‌تر پاتریوت و THAAD در منطقه پس از سیل حملات موشکی و پهپادی به ابوظبی در سال جاری استفاده می‌کند.

به اذعان این منابع انتظار می‌رود «ایالات متحده برای ترغیب امارات، اقداماتی برای مقابله با شورشیان حوثی مورد حمایت حکومت ایران، که پشت حملات اخیر به ابوظبی و عربستان سعودی هستند، انجام دهد.»

این اقدامات احتمالاً شامل "تحریم‌های اضافی و بسته‌شدن حساب‌های حوثی‌ها در رسانه‌های اجتماعی" می‌شود، اما  تا حد بازگرداندن نام این گروه به عنوان "یک سازمان تروریستی خارجی" تعمیم نمی‌یابد.

از سوی دیگر یک مقام وزارت امور خارجه به بلومبرگ گفته است که ایالات متحده از تحریم رهبران حوثی و نهادهایی که به بی‌ثباتی منطقه و رنج انسانی کمک می‌کنند، عقب‌نشینی نخواهد کرد.

امارات و رژیم صهیونیستی از آمریکا چه می خواهند؟

امارات متحده عربی پس از حملات موشکی که در ماه فوریه ابوظبی را هدف قرار داد، از ایالات متحده خواسته است که حوثی‌ها را دوباره در "لیست تروریستی" قرار دهد، اما گروه‌های امدادی می‌گویند که این امر توانایی آنها را برای رساندن مواد غذایی به غیرنظامیانی که با یکی از "بدترین فجایع انسانی جهان" در یمن روبرو هستند، مختل می‌کند.