اقدامات آمریکا پس از حمله سپاه به اربیل

خبرگزاری ترکیه‌ای «آناتولی»، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، خبر داد که تنها دو روز پس از حمله موشکی ایران به اربیل، ارتش آمریکا تجهیزات نظامی و لجستیکی بیشتری به پایگاه‌های خود در شمال سوریه ارسال کرده است.

آناتولی نوشت که اطلاع یافته، ده‌ها کامیون از طریق گذرگاه مرزی «الولید» در تاریخ چهاردهم و پانزدهم ماه مارس (سه‌شنبه و دوشنبه هفته جاری) از عراق به سوریه رفته‌اند و وارد پایگاه‌های آمریکا در منطقه «رمیلان» واقع در استان الحسکه (شمال شرق سوریه) شده‌اند.

طبق این گزارش، این کاروان که متشکل از حدود ۱۵۰ کامیون حامل تجهیزات نظامی و لجستیکی بوده، وارد پایگاه آمریکایی رمیلان شده و واشنگتن پس از حمله موشکی ایران به اربیل، اقدام به تقویت پایگاه‌های خود در استان‌های الحسکه و دیرالزور کرده است.

اقدامات آمریکا پس از حمله سپاه به اربیل

آناتولی اضافه کرد که ۳۰ خودروی نظامی «هاموی»، نفربر و مقادیر زیادی مهمات وارد مناطق نفتی شمال سوریه شده است.

منابع رسانه‌ای عراق، بامداد روز یکشنبه هفته جاری، از شنیده‌شدن صدای انفجارهای مهیب در شهر اربیل منطقه کردستان عراق خبر دادند. کانال خبری «صابرین‌نیوز» به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد که «دو مرکز آموزشی پیشرفته متعلق به موساد اسرائیل در اربیل در شمال عراق با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار گرفتند».

وزارت داخله منطقه کردستان نیز ضمن تأیید این گزارش، اعلام کرد که ۱۲ موشک که ساختمان جدید کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد، از بیرون مرزها و شرق عراق شلیک شد و به مناطق غیرنظامی نزدیک به دفتر شبکه «کردستان ۲۴» و اطراف آن اصابت کرد. 

ظهر روز یکشنبه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با انتشار اطلاعیه‌ای، با اشاره به هدف قرار دادن مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها توسط موشک‌های نقطه‌زن تاکید کرد: «تکرار هرگونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد».

 روزنامه‌های آمریکایی «نیویورک تایمز» و «واشنگتن پست» پس از این حمله به نقل  از یک مقام آمریکایی خبر دادند که هدف حمله اخیر سپاه پاسداران، نه مواضع آمریکا بلکه یک هسته صهیونیستی در منطقه کردستان عراق بوده است. طبق گزارش دوشنبه این دو رسانه آمریکایی، یک مقام این کشور با اشاره به تماس تلفنی‌اش با همتای عراقی خود، در این خصوص گفت: «هدف‌ها شامل خانه‌هایی بودند که به‌نظر می‌رسید یک هسته موساد از آنجا عملیات انجام می‌داد».

 «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در ارتباط با حمله اخیر سپاه پاسداران گفته بود: «هیچ تأسیسات یا فرد متعلق به آمریکا آسیبی ندیده است. هیچ نشانه‌ای از اینکه حمله علیه ایالات متحده انجام شده باشد،‌ در دست نداریم».

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز در مصاحبه با  شبکه خبری «سی‌بی اس» بیان کرده بود:  «ایران را به دلیل انجام این حمله محکوم می‌کنیم. ما هنوز در حال جمع آوری اطلاعات در مورد اینکه هدف دقیقا چه بوده است، هستیم. آنچه ما در این ساعت می‌دانیم، این است که هیچ تاسیسات ایالات متحده مورد اصابت قرار نگرفته و به هیچ فرد آمریکایی آسیبی نرسیده است».

شامگاه سه‌شنبه نیز شبکه «المیادین» به نقل از «حاییم رامون» یکی از وزیران اسبق کابینه رژیم صهیونیستی در ارتباط با این حمله نوشت: «ایرانی‌ها -آن‌طور که به‌نظر می‌رسد- عملا به یک هیأت اعزامی اسرائیل و نه آمریکا در اربیل حمله کرده‌اند».