رشد اقتصادی و صادراتی در سال جدید بیشتر خواهد شد

داریوش اسماعیلی ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «افکارنیوز» درمورد رشد صادرات غیرنفتی در 6 ماه دوم سال 1400 بیان کرد: طی چند ماه گذشته شاهد رشد صادرات غیرنفتی بوده ایم و امیدوارهستیم ادامه داشته باشد.

 

وی افزود: درمقاطع مختلف مواردی پیش می آید که می تواند برای ایران فرصت های اقتصادی خوبی را فراهم کند. اگرچه برنامه های دولت در سال 1401 برای رشد اقتصادی با سال گذشته متفاوت و جدی تر است.

 

اسماعیلی گفت: اکنون زمینه هایی برای رشد اقتصادی بیشتر درحوزه های صادرات نفتی و حتی غیرنفتی ایجاد شده است که می تواند روند رشد اقتصادی را برای سال آینده بیشتر و صعودی تر کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: اما مباحث و اقدامات اقتصادی اینطور نیست که پس از یک اقدام یا تصمیم فورا تاثیر آن را ببینیم و تاثیرگذاری آن در طولانی مدت رخ خواهد داد و زمان می برد که نتیجه اش در سفره مردم مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: به طورمثال زمانی که آمریکایی ها تحریم ها را علیه ایران اعمال کردند اینطور نبود که امروز تحریم ها را اعمال کنند و فردایش شاهد سقوط اقتصادی و معیشت مردم و بازارها باشیم. بلکه سال ها زمان برده است تا تاثیرگذاری تحریم ها به شرایط امروز برسد. هرچند آمریکایی ها نتوانستند با تحریم به اهداف خود برسند اما به هرحال تاثیرش را بر اقتصاد ما گذاشت.

رشد اقتصادی و صادراتی در سال جدید بیشتر خواهد شد

اسماعیلی می گوید: درزمینه رشد اقتصادی نیز همین مقوله مطرح است. زمانی که طی 6 ماه صادرات غیرنفتی کشورمان رشد می کند و افزایش می یابد و پس از سال ها یک روند سبز و صعودی را می بیند نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سریعا تاثیر مهمی بر اقتصاد خرد یا حتی کلان داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس درانتها بیان کرد: نکته دوم نیز این است که مدیریت اقتصادی داخل کشور تاثیر بسزایی بر اثرگذاری رشد اقتصادی بر زندگی مردم دارد. من به جد به این مسئله باور دارم. تازمانی که مدیریت در سطوح میانی و پایه ای اصلاح نشود و جهت گیری ها درست نباشند، باز هم اتفاق خاصی نمی افتد و انتظار ما از تاثیر رشد اقتصادی محیا نخواهد شد.