دولت از ابتدای فروردین می‌تواند خودروی سواری وارد کند

سید نظام موسوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در خبر 21 شبکه خبر درباره برخی اظهارنظر‌ها درخصوص حذف بند مربوط به واردات خودرو در قانون بودجه ۱۴۰۱ گفت: موضوعی که آقای حاجی بابایی مطرح کردند منظور این نیست که مصوبه واردات خودرو حذف شده، ما قبل از مصوبه مجلس هم منعی برای واردات خودرو نداشتیم اما به دلیل مسئله ارز، دولت تا بحال از واردات خودرو جلوگیری کرده است اما مجلس با توجه به هزینه هایی که وجود دارد و درخواست هایی که مردم داشتند، مجوزی را برای واردات انواع خودرو به دولت دادیم که معنی آن نیست که در گذشته منعی داشتیم. ما در این مصوبه میزان واردات خودرو را مشخص کردیم.

وی با بیان اینکه مجلس مجوز واردات خودرو را به صورت کلی براساس شرایطی به دولت داده است، تاکید کرد: تنها چیزی که حذف شده عدد مربوط به واردات خودروی سواری است و اگر دولت از لحاظ ارزی مشکلی وجود نداشته باشد و با سیاست های کلی نظام هم مشکلی نباشد دولت می تواند واردات خودرو داشته باشد.

موسوی اظهار داشت: مجوز مجلس برای واردات خودرو پابرجاست و دولت از ابتدای فروردین می‌تواند خودروی سواری وارد کند.

دولت از ابتدای فروردین می‌تواند خودروی سواری وارد کند

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مجلس یازدهم در ۱.۵ سال گذشته دنبال کرده بحث واردات خودرو بوده و تاکنون در این زمینه مصوبات پی در پی داشته که البته با ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام مواجه شده بود.

موسوی تاکید کرد: آخرین اقدام مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱ است که در نهایت به صورت کلی واردات خودرو به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسیده است و این موضوع جای هیچ خدشه‌ای ندارد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: در مصوبه نهایی مجلس که پیش از سال جدید برای شورای نگهبان ارسال شده بود، در ذیل بند «ک» تبصره ۷ برای واردات خودروی سواری تعداد ۷۰ هزار خودرو ذکر شده بود که در پی ایرادات مجمع تشخیص و با مجوزی که صحن علنی مجلس داده بود، این عبارت حذف شده است، اما در ابتدای این بند صراحتا عبارت «صدور مجوز واردات خودرو» آمده که به معنی واردات هرنوع خودرو از جمله خودروی سواری است.

وی با رد برخی شایعاتی مبنی بر این که در قانون بودجه ۱۴۰۱ واردات خودروی سواری حذف شده است، گفت: در این بند تصریح شده که دولت اجازه واردات خودرو با رعایت سیاست‌های کلی نظام و شرایط سه گانه‌ای که در این همین بند آمده دارد، از جمله «ضوابط واردات خودرو و روش تأمین ارز توسط دولت تعیین می‌شود»، «عدم آسیب به تولید داخلی و بازار ارز با تشخیص دولت» و «شرایط رقابتی رعایت شود» بنابراین با رعایت این اصول دولت اجازه واردات هرنوع خودرویی دارد.

* اظهارات رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه درباره حذف «مصوبه واردات خودرو» با مجوز هیات رییسه مجلس

براساس این گزارش، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه صبح امروز در گفتگویی تلویزیونی گفت که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه واردات خودروی سواری را مغایر با سیاست‌های کلی نظام دانست و شورای نگهبان بدون تأیید مجمع، امکان تأیید بودجه را نداشت‎ و لذا کمیسیون تلفیق با مجوز هیئت رئیسه مجلس، نظر مجمع را اعمال کرد.

وی همچنین تصریح کرد: در تصویب بودجه، مجلس باید اشکالات و ابهامات شورای نگهبان و همچنین موارد مغایر با سیاست‌های کلی نظام را رفع کند که با توجه به تعطیلی جلسات علنی مجلس در روزهای پایانی سال و احتمال تأیید نشدن لایحه بودجه در شورای نگهبان، کمیسیون تلفیق مجوز داشت در هماهنگی با شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت رئیسه مجلس ایرادات باقی مانده را برطرف و بودجه را نهایی کند.

رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه اظهار داشت: چندین ایراد شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت در خصوص تبصره‌های مختلف، از جمله مصوبه واردات خودروی سواری باقی مانده بود، لذا بنده و تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق برای هماهنگی جهت رفع این ایرادات یک روز از صبح تا اذان ظهر در شورای نگهبان و از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه تا اذان مغرب در مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشتیم.

حاجی بابایی متذکر شد: در جلسه با اعضای هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در خصوص مصوبه مجلس درباره واردات خودروی سواری رأی‌گیری شد که مخالفت با این مصوبه شدید و تقریباً اجماعی بود.

وی گفت: کمیسیون تلفیق نمی‌تواند از طرف خود مصوبه‌ای را تغییر دهد مگر آنکه شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام، آن را مغایر با شرع، قانون اساسی یا سیاست‌های کلی بداند. حتی اگر ما مجوزی برای حذف این مصوبه نداشتیم، با توجه به مخالفت شدید هیئت عالی نظارت با واردات خودرو سواری، ارسال این مصوبه به مجمع راه به جایی نمی‌برد.