توصیه ضد ایرانی مصر در پرونده فلسطین

منابع مصری آگاه به روند میانجی‌گری دستگاه اطلاعات مصر میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی به روزنامه «العربی الجدید» گفتند، یک هیأت امنیتی عالیرتبه از اطلاعات مصر طی روزهای آینده به رام‌الله و تل‌آویو سفر می‌کند تا شروط مقاومت فلسطین برای حفظ آتش‌بس و آرامش را به سران صهیونیستی منتقل کند.

بنا به گفته این منابع، اخیرا تماس‌های مصری-اسرائیلی درباره وضعیت در اراضی اشغالی و نوار غزه انجام شده و طی آن قاهره بر ضرورت آغاز گفت‌وگو درباره روند صلح میان فلسطینی‌ها و کابینه رژیم اشغالگر به منظور جلوگیری از وخامت اوضاع تأکید کرده است.

در ادامه این گزارش آمده: قاهره در تماس‌های اخیر بر ضرورت آغاز گفت‌وگوهای مقدماتی برای بحث درباره روند صلح به موازات نشست‌ها و تماس‌های جاری میان رژیم اشغالگر و تعدادی از کشورهای عربی برای تشکیل ائتلافی امنیتی-نظامی علیه ایران تأکید کرده است.

این منابع افزودند: مصر یک دیدگاه درباره ترس و نگرانی‌های (کشورهای حاشیه) خلیج (فارس) و اسرائیل از ایران دارد و در این دیدگاه تأکید می‌کند که تحرکات کشورهای عربی و دولت اشغالگر باید در زمینه مسأله فلسطین باشد تا بدین وسیله جلوی نفوذ ایران در پرونده فلسطین گرفته شود و گفتمان این کشور در این مسأله بی اثر گردد.

توصیه ضد ایرانی مصر در پرونده فلسطین

این خبر در حالی منتشر شده که شهر قدس اشغالی چند روزی است که شاهد تنش، تعرض‌های نظامیان صهیونیستی به نمازگزاران و نگهبانان در منطقه «باب العمود» است؛ اینها علاوه بر بازداشت‌های میدانی در جنین و دیگر استان‌های کرانه باختری است.

در همین ارتباط گروه‌های مقاومت فلسطینی و در رأس آنها حماس و جهاد اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با مقامات اطلاعات مصر، چندین شرط برای کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی تعیین کرده‌اند. در رأس این شروط، توقف کلیه تعرض‌ها به فلسطینی‌ها در کرانه باختری، قدس و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ قرار داردو گروه‌های فلسطینی گفته‌اند آرامش باید شامل تمامی اراضی فلسطینی شود.

در ادامه این گزارش آمده، کابینه ائتلافی رژیم اشغالگر با بن بستی حقیقی درباره تعامل با پرونده قدس و شهرک‌نشینان روبروست زیرا در داخل کابینه درباره نحوه برخورد با پرونده قدس و شهرک‌نشینان اختلاف وجود دارد. مقامات رژیم صهیونیستی در تماس با مقامات مصری گفته‌اند که تمایلی برای تنش دوباره ندارد و به همین دلیل این رژیم از طریق مصر و دیگر واسطه‌ها مانند قطر می‌کوشد که گروه‌های فلسطینی را به عدم رفتن به سمت این مسیر قانع کنند.

اخیرا، نشستی با مشارکت چهار کشور عربی مصر، امارات، بحرین و مغرب به‌علاوه آمریکا به ریاست «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در «نقب» در فلسطین اشغالی برگزار شد و یکی از اعضای پارلمان رژیم صهیونیستی، موفقیت نشست «نقب» را در گرو تشکیل یک ائتلاف مشترک علیه ایران دانست.

با این حال، «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر، ضمن اشاره به اهداف حضور کشورش در نشست شش جانبه نقب اعلام کرد که شرکت قاهره در این نشست به میزبانی رژیم صهیونیستی، برای ایجاد ائتلاف علیه هیچ طرفی (از جمله ایران) نیست.