پیشنهاد واگذاری اختیارات اجرای "قانون هوای پاک" به معاون اول رئیس‌جمهور

مهدی پیرهادی خواستار پیگیری از رده خارج شدن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده و آلاینده شد و گفت: منابع متحرک به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا نیازمند بررسی هستند و شهردار تهران باید از طریق هیئت دولت پیگیر از رده خارج شدن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده باشد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت خودروها و موتورسیکلت‌ها اضطراری است و باید در این خصوص تلاش کرد، تأکید کرد: اگر به طور جدی به این موضوع ورود نکنیم در حوزه آلودگی هوا به بحران می‌رسیم.

پیرهادی تأکید کرد: اگر شهرداری تهران موضوع از رده خارج شدن خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده را از دولت مطالبه نکند باید شاهد مرگ زودرس چند هزار نفر از شهروندان باشیم.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، افزود: خودروسازها باید تولید خودروهای برقی و هیبریدی را در دستور کار قرار دهند و در تولید خودرو از دهه‌های گذشته فاصله بگیرند.

 پیشنهاد واگذاری اختیارات اجرای

وی درباره قانون هوای پاک، اظهار کرد: تهران مرکز اقتصادی و سیاسی کشور است و همه دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی در آن مستقر هستند و در صورت مواجهه با بحران، صدمات آن، همه کشور را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پیرهادی با بیان اینکه قانون هوای پاک فقط برای شهرداری تهران وظایفی را مشخص نکرده و دستگاه‌های مختلفی در این خصوص وظایف دارند، عنوان کرد: ضرورت دارد همه‌ 21 دستگاه‌ به تکالیف قانونی خود عمل و نقش خود را ایفا کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، تاکید کرد: معاون اول رئیس جمهور باید عهده‌دار سکانداری حل معضل آلودگی هوا باشد و همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را نسبت به اجرای قوانین جاری در زمینه آلودگی هوا از جمله قانون هوای پاک مکلف کند و تا زمانی که این اختیارات قانونی به معاون اول رئیس‌جمهور واگذار نشود، به نظر نمی‌رسد موضوع آلودگی هوا به این راحتی حل شود.