صنعت هسته‌ای می‌تواند مولد و پیشران اقتصادی کشور باشد

سید مصطفی خوش‌چشم با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در صنعت هسته‌ای ، گفت: صنایع هسته‌ای یکی از پیشران‌های علم و اقتصاد کشور و همینطور یکی از مولفه‌های قدرت به ویژه در حوزه علوم و فنون و همچنین در حوزه بازدارندگی است. 

وی اضافه کرد: قطعا کشورهایی که از تکنولوژی هسته‌ای برخوردار هستند، در زمان حال و آینده جزو قدرت‌های بزرگ و تعیین‌کننده جهان هستند. به همین دلیل کشورهایی که اشراف کامل بر تمامی حوزه‌های این صنعت دارند، در دنیا انگشت‌شمار هستند. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل یادآور شد: از آنجایی که کشور ما در چهار دهه گذشته مخاطب طرح‌های خصمانه آمریکا و غرب بوده، سعی کرده‌اند که این صنعت را به عنوان یک مولفه و پرونده سیاسی - امنیتی برای ما مطرح کنند و متعاقب آن، واکنش‌هایی که از طرف ایران به این قضیه صورت گرفته است و  افکار عمومی در ایران و جهان، وجوه سیاسی - امنیتی این مولفه قدرت را به شکل برجسته‌ای می بینند.

وی با تأکید بر اینکه تکنولوژی و صنعت هسته‌ای می‌تواند مولد و پیشران اقتصادی کشور باشد، افزود: صدها کالا از این تکنولوژی و صنعت هسته‌ای ساخته می‌شود که فقط یک قلم آن که رادیوداروها هستند که اگر با سرمایه‌گذاری مناسبی توام باشد، می‌تواند کل بودجه مورد نیاز صنایع هسته‌ای ما را بدون اینکه نیازی به بودجه دولتی باشد، حاصل کند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر این صنایع می‌تواند آنچنان توانمندی را به لحاظ اقتصادی در کشور ایجاد کند. به ویژه اینکه صادرات کالاهایی مانند رادیوداروها قابل تحریم نیست و در جهان نیاز ویژه‌ای به این نوع کالاها وجود دارد. 

خوش‌چشم گفت: بنابراین در گام بعدی با توجه به حضور دانشمندان جوان کشور در برخی از سطوح سازمان، این امید وجود دارد که مردم بیشتر با جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی ‌و توانمندسازی کشور توسط این صنایع آشنا شوند تا متوجه بشوند که ارزش واقعی این صنعت در چه سطحی است. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: به روزی فکر کنید که ایران صدها کالای هسته‌ای غیرقابل تحریم را صادر می‌کند و چه ثروت بزرگی را می‌تواند برای کشور به وجود بیاورد و چه افزایش توانمندی اقتصادی و ایجاد شغل در کشور به همراه داشته باشد.

صنعت هسته‌ای می‌تواند مولد و پیشران اقتصادی کشور باشد

خوش‌چشم ابراز امیدواری کرد: امید است که سازمان انرژی اتمی به سمت اقتصادی کردن و رشد و بالندگی در ساخته‌های گوناگون این صنعت بپردازد و مردم را بیشتر با وجوه اقتصادی این صنعت آشنا کند. به وضوح می‌توان دید که اگر افکار عمومی و مردم ایران با این قابلیت صنایع هسته‌ای آشنا شوند، دیگر به هیچ عنوان راضی به مذاکره بر سر کاهش رشد این مولفه قدرت نخواهند شد و دوگانه‌سازی از این مولفه قدرت و معیشت کاملا بی‌اثر و باطل خواهد شد.