امیرعبداللهیان: ایران تهدید از مرز‌های خود را نمی‌پذیرد

آقای امیرعبداللهیان گفت: ایران نمی تواند بپذیرد از مرزهای خود از سوی آمریکا ، رژیم صهیونیستی وعناصر تروریست و تجزیه طلب تهدید شود و امنیت‌اش در مخاطره قرار گیرد.

فواد حسین در این دیدار در این دیدار روابط و مناسبات دوکشور ایران و عراق را درهم تنیده خواند و از ایران به عنوان همسایه وفادار یاد کرد و گفت که امنیت ایران و عراق به یکدیگر وابسته است و عراق اجازه نمی دهد از خاک خود تهدیدی علیه همسایگانش صورت گیرد.

پیش از این سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان ۲۳ اسفندپارسال گفت ‌«ایران تحمل نمی‌کند که کانونی در نزدیکی مرزهایش، کانون خرابکاری و اعزام گروه های تروریستی به داخل ایران باشد. چه از سوی گروه های ضد انقلاب و چه رژیم صهیویستی در داخل منطقه اقلیم کردستان.» 

به گفته خطیب‌زاده، انتظار جمهوری اسلامی ایران از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد که مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

اما وزیرخارجه کشورمان در دیدار با وزیرخارجه عراق، تقویت مناسبات تجاری با عراق را از اولویت های مهم دو کشور دانست و موضوعاتی مانند تسهیل تبادلات تجاری در گذرگاه های مرزی، حمل یکسره و نهایی شدن راه اهن بصره شلمچه مهم شمرد و بر روان سازی تردد زائران دو کشور برای سفر به اماکن زیارتی تاکید کرد.

گفتنی است، ایران و عراق نخستین بار در سال ۹۰ برای احداث این خط آهن تفاهم نامه‌ای امضا کردند که اجرایی نشد؛ سه سال بعد بار دیگر تفاهم نامه احداث راه آهن شلمچه - بصره میان تهران و بغداد به امضا رسید.

امیرعبداللهیان: ایران تهدید از مرز‌های خود را نمی‌پذیرد

 خط آهن عراق، از بصره تا کربلا متصل بوده و درصورت تکمیل خط شلمچه به بصره می‌تواند به عنوان خط سفر ریلی زائران ایرانی مورد استقبال قرار گیرد.

از سوی دیگر این خط از سمت شرق عراق به اردن و شمال شرق به سوریه متصل است و می‌تواند زمینه دسترسی ایران به بازارهای سوریه را هم فراهم کند.

اما در قضیه تسهیل ورود زائرین به عراق وحید اسکندری مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت شانزدهم فروردین از لغو الزام جوابیه منفی تست pcr خبرداده بود.

براین اساس همانند گذشته زائران ایرانی باید کارت واکسیناسیون معتبر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور که نشان دهنده دریافت دو دوز واکسن است را در اختیار داشته باشند و دریافت تست pcr هیچ ضرورتی ندارد.

پیش تر دریافت جواب منفی آزمایشPCR طی ۷۲ ساعت قبل از اعزام یا تزریق دو دوز واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت برای سفر به این کشور و در اختیار داشتن کارت مربوط به واکسیناسیون الزامی بود که از این پس فقط کارت واکسیناسیون مدنظر خواهد بود.