اسرائیل: مخالف توافق هسته‌ای با ایران نیستیم

مایکل هرتسوگ با حمایت از عربستان افزود:  اسرائیل به طور اصولی مخالف توافق دیپلماتیک با ایران نیست؛ اما نگران مفاد این توافق است: «اسرائیل به طور کلی مخالف نتیجه دادن تلاش‌های دیپلماتیک میان جامعه بین‌الملل و ایران نیست، اما پرسش اینجاست که برون‌داد این توافق دقیقا چیست؟»

وی  ادامه داد، کشورش از توافقی حمایت می‌کند که "ظرفیت هسته‌ای ایران را برای مدتی طولانی به عقب بازگرداند". معیار آن همان چیزی است که دولت بایدن در آغاز گفته بود، این‌که تلاش دارد با ایران به یک توافق "طولانی‌تر و قوی‌تر" دست یابد.

هرتسوگ در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «تمام مدت به ما می‌گفتند که طرح ما توافق بر سر بسته‌ای است که به یک موافقت‌نامه طولانی‌تر و قوی‌تر گذار کند، و این از نظر من بدان معناست که توافق اولیه به قدر کافی طولانی و قوی نبوده است.»

وی اظهار کرد : «من دیگر نمی‌شنوم که از طولانی‌تر و قوی‌تر سخنی در میان باشد. این نکته دیگر مطرح نمی‌شود. ما از توافقی حمایت می‌کنیم که طولانی‌تر و قوی‌تر باشد. اما این دیگر چیزی نیست که درباره‌اش صحبت کرده بودیم.»

سفیر رژیم اپارتاید گفت که این اسرائیل است که باید "پیامدهای" آن را متحمل شود. او به‌ویژه به افزایش منابع مالی ایران اشاره کرد که این کشور در آینده می‌تواند برای فعالیت‌های خود در منطقه هزینه کند.

وی  درخواست ایران مبنی بر خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا را که به یک موضوع اساسی در مذاکرات هسته‌ای با ایران بدل شده است؛   محکوم کرد،

هرتسوگ گفت که در این رابطه هیچ توضیحی نمی‌شنود که "چه رابطه‌ای میان یک توافق هسته‌ای و تروریست‌ها وجود دارد؟ " او افزود: «من این را درک می‌کنم اگر بگویند ما بر سر مسئله هسته‌ای توافق می‌کنیم و بنابراین تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای را لغو می‌کنیم.»

حمایت از ریاض 

هرتسوگ با حمایت از ریاض گفت که ایالات متحده روابط تنش‌آلود خود با عربستان سعودی را، اصلاح کند؛ بویژه که توافق هسته‌ای برجام با ایران قرار است، احیا شود.

سفیر تل آویو خطاب به آمریکا می گوید:  «اگر می‌خواهید یک توافق با ایران را به سرانجام برسانید، مهم است که روابط با ریاض را بهبود بخشید. 

به گزارش جوئیش‌اینسایدر، مناسبات آمریکا و عربستان سعودی در دولت جو بایدن رو به سردی گراییده و موضعی خصمانه در قبال حکومت عربستان و محمد بن سلمان که در عمل حاکم این کشور است مشاهده می‌شود، زیرا این ولیعهد سعودی در گذشته روابط بسیار حسنه‌ای با همکاران دولت ترامپ داشته است. برخی قانونگذاران حزب دموکرات آمریکا اخیرا از دولت بایدن خواسته‌اند در زمینه رعایت موازین حقوق بشر با ریاض وارد گفت‌وگو شود.

هرتسوگ روز پنجشنبه ۱۴ آوریل (۲۵ فروردین) به "المانیتور" گفت: «من تردید و نگرانی ایالات متحده را درک می‌کنم، اما فکر می‌کنم که عربستان سعودی نقش بسیار مهمی در منطقه خاورمیانه و در کل جهان اسلام ایفا می‌کند. بنابراین فکر می‌کنم مهم است که روابط میان آمریکا و عربستان تا جایی که ممکن است بهبود یابد.»

سفیر اسرائیل در رابطه با عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل تصریح کرد که کشورش مایل به عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است.

اسرائیل: مخالف توافق هسته‌ای با ایران نیستیم

هرتسوگ اما افزود که این روند به دلیل "نگرش سنت‌گرایان سعودی در مورد چگونگی رویکرد به صلح اعراب و اسرائیل" و "روابط آمریکا و عربستان" با دشواری‌هایی روبرو است.