سفر یک هیأت از وزارت برق عراق به ایران

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز یکشنبه پرونده انرژی در این کشور را با مسئولان وزارت برق بررسی کرد.

پایگاه خبری بغداد الیوم گزارش داد، الکاظمی در این دیدار به توضیحات مسئولان وزارت برق درباره وضعیت این انرژی در عراق، طی ماههای آینده گوش کرد؛ به ویژه در زمینه‌های تولید، انتقال و توزیع و همچنین حفاظت از نیروگاهها.

در این نشست، وضعیت کنونی برق عراق و اقدامات لازم برای تهیه این انرژی و اقدامات پیش‌دستانه مربوط به حل مشکلات و موانع آن بررسی شد.

سفر یک هیأت از وزارت برق عراق به ایران

به گزارش دفتر الکاظمی، در این نشست، «مکانیزمهای تماس با طرف ایرانی به ویژه در زمینه تأمین گاز ایران بررسی شد و الکاظمی دستور داد که از وزارت برق نیز کارگروهی تشکیل شود و برای حل مشکلات، عازم جمهوری اسلامی ایران شود».

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیر عراق، قرار است این هیأت، تأمین گاز عراق از ایران را بررسی کند. الکاظمی همچنین تأکید کرد که برای رفع موانع تولید، انتقال، توزیع و حفاظت از نیروگاهها، باید اقدامات عملی انجام شود. هدف عراق تأمین گاز از ایران برای نیروگاههای برق این کشور است.

این در حالی است که یک مقام وزارت خارجه آمریکا اوایل فروردین ماه جاری خبر داد که واشنگتن معافیت 120 روز دیگری را داده تا به عراق اجازه داده شود تا بهای واردات برق از ایران را پرداخت کند.

عراق برای تأمین یک سوم نیازهای بخش انرژی خود از ایران گاز و برق خریداری می‌کند. سال‌ها درگیری در عراق موجب شده این کشور در تأمین نیازهای انرژی جمعیت ۴۰ میلیون نفری خود با مشکلاتی مواجه شود.

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، در راستای تشدید تحریم‌ها علیه ایران صنعت انرژی عراق را در فهرست تحریم‌ها قرار داد اما با اعطای چند معافیت موقت از بغداد خواست وابستگی خود به ایران برای تأمین انرژی را برطرف کند.

سازمان ملل متحد می‌گوید عراق ۱۶۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که رقمی بسیار کمتر از ۲۴۰۰۰ مگاوات برق مورد نیاز برای این کشور است. این رقم، با نیازهای عراق در آینده که انتظار می‌رود جمعیتش تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود نیز فاصله‌های زیادی دارد.

دولت «جو بایدن» نیز از زمان روی کار آمدن در کاخ سفید معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران برای واردات انرژی را تمدید کرده است.

واشنگتن از بعد از خروج از توافق هسته‌ای برجام، چندین بار بغداد را از این تحریم‌ها معاف کرده است. دوره‌های این معافیت‌ها معمولاً ۹۰ تا ۱۲۰ روزه بوده‌ است.

تمدید این معافیت در حالی صورت گرفته که جو بایدن قبل از رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا مدعی شده بود کشورش را به برجام بازخواهد گرداند، اما تا کنون از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهدات واشنگتن خودداری کرده است.