سفر هیأتی از مقامات ارشد ایرانی به هند

قرار است هیأتی بلندپایه از کشورمان که متشکل از مقامات ارشد و نمایندگان شرکت‌های دولتی هستند به زودی برای گفتگو با مقامات وزارت خارجه هند به دهلی نو سفر کنند.

به گزارش روزنامه هندی بیزنس لاین، این دیدار برای گفتگو در مورد چگونگی از سرگیری تجارت اقلامی مانند نفت و کود خواهد بود. یک منبع آگاه به این روزنامه گفته است: «هنوز خیلی زود است که درباره جزئیات روابط با ایران صحبت کنیم. این‌ها صحبت‌های اولیه است». همچنین، این منبع از سرگیری روابط را تا حد زیادی به «آنچه در وین روی می‌دهد» وابسته دانست.

گفتنی است، ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ سومین تامین کننده بزرگ نفت هند بود، اما پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا سیاست « فشار حداکثری » علیه ایران را اعمال کرد و خرید و فروش نفت ایران تحریم شد، نه تنها صادرات نفت به هند متوقف شد بلکه تجارت دوجانبه نیز به طور کلی آسیب دید.

سفر هیأتی از مقامات ارشد ایرانی به هند

میزان تجارت دو کشور در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تا کنون، ۱۶ میلیارد دلار کمتر از مدت زمان مشابه در سال‌های ۲۰۱۸-۲۰۱۹ بوده است. اخیراً علی چگنی سفیر ایران در هند پیشنهاد داده که تجارت نفت با هند را با از سرگیری تجارت روپیه-ریال از سر بگیرد.