افزایش نرخ کالاها و دستمزد منجر به رشد رکود و تورم می‌شود

جعفر قادری در واکنش به برخی نگرانی‌ها در خصوص جهش تورم به دلیل افزایش قیمت کالا‌ها ، مسکن، حمل و نقل و ... در کنار ورود ارزهای آزاد شده، گفت: نحوه مدیریت و هزینه کرد ارزهای آزاد شده در اقتصاد کشور بسیار حائز اهمیت است، با تحویل این ارز به بانک مرکزی موجب افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی در کشور خواهیم شد.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: این گشایش‌ها در صورت عدم بروز خلل‌هایی می‌تواند، موجب کاهش نرخ تورم شود زیرا این موضوع نرخ ارز را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر ارز بر روی قیمت تمام شده تولید و واردات منابع اولیه تاثیر خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: البته برخی نگرانی‌ها در بحث افزایش تورم ناشی از فشار هزینه‌های جاری و دستمزدها وجود دارد، دستمزدها اضافه شده و این افزایش در کنار رشد نرخ کالاها می تواند، منجر به تورم شده و به رکود و تورم هم زمان دامن بزند.

جعفر قادری

قادری بیان کرد: در مجموع اقدامات و قوانینی از جمله تسهیل فضای کسب و کار، استفاده از فناوری اطلاعات، بحث حاکمیت موثر دولت و پایبندی دولت به قول و قرارهایش کمک می کند تا همزمان تورم و بیکاری کاهش پیدا کند و این مباحث به منزله روغن کاری چرخ اقتصاد است.