بایدن تمایلی به حذف سپاه از لیست به اصطلاح تروریستی ندارد

خبرگزاری رویترز فرانسه گزارش داده که به نظر می رسد جو بایدن ، رئیس جمهوری ایالات متحده، مصمم به حفظ برچسب به اصطلاح " تروریستی " سپاه پاسداران ایران است که تهران خواستار حذف آن پیش از بازگشت به توافق برای محدودسازی برنامه هسته ای خود است.

علی واعظ، کارشناس مسائل ایران از گروه بین المللی بحران، یک اندیشکده پیشگیری از درگیری، در این خصوص به خبرگزاری فرانسه گفت: «هر دو طرف فقط امیدوار هستند که طرف مقابل اول پلک بزند.»

علیرغم امیدهای اولیه، مذاکرات ظاهراً متوقف شده است و فرستاده‌های ایران و قدرت‌های جهانی از 11 مارس در پایتخت اتریش حضور نداشته اند.

با این حال، پس از حل و فصل بیشتر مشکلات، پیش نویس مصالحه همچنان روی میز است. ایران خواستار حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه "سازمان های تروریستی خارجی" آمریکا است.

ایران استدلال می‌کند سپاه پاسداران تنها پس از خروج آمریکا از توافق 2015، که با نام اختصاری آن برجام نیز شناخته می‌شود، توسط ترامپ برای افزایش فشار بر تهران به فهرست اضافه شد. اما آمریکا ادعا می‌کند که موضوع به هیچ وجه به مباحث هسته ای مربوط نمی شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این هفته گفت: اگر ایران خواهان لغو تحریم‌هایی است که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است، رسیدگی کند.

ایالات متحده گفته است که در ملاء عام مذاکره نمی کند و از اظهار نظر صریح در مورد سرنوشت سپاه پاسداران پرهیز کرده است.

اما به نظر می‌رسد اظهارات پرایس تأیید می‌کند که دولت بایدن موضع خود را در قبال حذف این نام پس از شکاف بین شاخه دیپلماتیک خود، متحد با بخشی از ارتش، و شاخه سیاسی کاخ سفید، سخت‌تر کرده است.

شاخه دیپلماتیک نزدیک به وزارت دفاع نوعی از مواجهه با سپاه پاسداران را به این دلیل که حذف این سازمان از لیست به اصطلاح سیاه پیامدهای کمی در دنیای واقعی به همراه خواهد داشت ترجیح داده بود، در حالی که شاخه سیاسی کاخ سفید از انتقاد جمهوری خواهان پیش از انتخابات میان دوره ای نوامبر بیمناک بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، که در آغاز ماه آوریل در این خصوص مورد پرسش قرار گرفت، اولین نشانه از موضع سختگیرانه را با گفتن اینکه سپاه پاسداران از نظر او واقعاً یک "سازمان تروریستی" است، ارائه کرد.

او به ان‌بی‌سی نیوز گفت: «من نسبت به دورنمای دستیابی به یک توافق خیلی خوش‌بین نیستم.»

دیوید ایگناتیوس، ستون نویس بانفوذ واشینگتن پست سپس گزارش داد که بایدن در حال آماده شدن برای رد حذف این سازمان از لیست به اصطلاح سیاه سیاه است.

واعظ از گروه بحران در این خصوص گفت: «فکر نمی‌کنم هنوز تصمیم نهایی گرفته شده باشد، اما رئیس‌جمهور قطعاً به این سمت گرایش دارد.»

واعظ امیدوار است، بدون داشتن هیچ توهمی، مصالحه ای با حذف سپاه پاسداران و حفظ شاخه برون مرزی آنها، نیروی قدس، در لیست سیاه حاصل شود.

بایدن تمایلی به حذف سپاه از لیست به اصطلاح تروریستی ندارد

اما به طور خصوصی، مقامات ایالات متحده اینطور اظهار نظر می کنند که حتی چنین مصالحه ای ممکن است دیگر روی میز نباشد. چندین مقام منتخب در اردوگاه حزب دموکرات نیز با حذف سپاه از لیست سیاه مخالف هستند.

به گفته واعظ، «و این همان هزینه سیاسی است که من فکر می کنم رئیس جمهور تمایلی به پرداخت آن ندارد.» او در عین حال هشدار می دهد که عدم دستیابی به توافق هزینه سیاسی بالایی را نیز به همراه خواهد داشت.

این کارشناس اینگونه نتیجه گرفت: «جمهوری خواهان به هر حال او را متهم خواهند کرد که اجازه داده است ایران به یک کشور دارای تسلیحات هسته ای تحت نظارت خودش تبدیل شود.»