اکثریت مجلس با طرح سازمان ملی مهاجرت موافقت خواهند کرد

محسن پیرهادی ، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت‌رئیسه مجلس درباره واکنش مجلس به طرح تشکیل شورای ملی مهاجران گفت: لایحه تأسیس سازمان ملی مهاجرت براساس نیازهای کشور، تأمین منافع و امنیت ملی تهیه و تدوین شده است. براساس این ضرورت هم کلیات لایحه در نشست قبلی مجلس یعنی در تاریخ ۲۷ فروردین در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تصویب شد و جزئیات لایحه نیز قرار است به‌زودی در نشست‌های آینده کمیسیون بررسی شود.

 

عزم دولت و مجلس برای سامان‌دهی مباحث مهاجران و اتباع خارجی جدی است

 

پیرهادی ادامه داد: با‌توجه‌به اهمیت موضوع و وجود خلأهای قانونی و اجرایی در مقوله مهاجران، عزم دولت و مجلس برای سامان‌دهی مباحث مهاجران و اتباع خارجی جدی است. به‌نظر می‌رسد اکثریت مجلس با ایده دولت یعنی ایجاد سازمان ملی مهاجرت که مورد تأکید رئیس‌جمهور محترم هم قرار گرفته است، همراهی خواهند کرد.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس هدف از تأسیس این سازمان را به‌روزرسانی و ایجاد انسجام مدیریتی و کاهش تداخل و موازی‌کاری‌ها در امور اتباع خارجی دانست و تأکید کرد: در کنار این مهم می‌توان از طریق رفع مشکلات موجود از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اتباع خارجی هم بهره گرفت.

این طرح حضور اتباع خارجی را در کشور شفاف می‌کند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: از نکات قوت این طرح که ضرورت پرداخت به امور مهاجران را عیان می‌کند، تعیین و تعریف واژگانی مانند مهاجر، پناهجو و پناهنده و آواره است. با تفکیک و تعریف واژه‌هایی مقل مهاجر، پناهجو، پناهنده و آواره در یک متن قانونی، نخستین‌بار مرزبندی‌های دقیق و درستی میان این چهار دسته صورت می‌گیرد و چگونگی حضور اتباع خارجی در کشور را شفاف می‌کند و منطبق با قانون مشخص هر یک دسته‌بندی می‌شوند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: با تعیین و دسته‌بندی قانونی و حقوقی اتباع خارجی تکلیف دستگاه‌های مربوط برای رویارویی با آنان و مسائل و موضوعاتشان پیش‌بینی‌پذیر و مشخص می‌شود. همچنین، ذیل این دسته‌بندی می‌توان بسیاری از مشکلات و آسیب‌هایی را که به‌دلیل ورود جمعی از اتباع خارجی در برخی نقاط کشور به‌ویژه شهرهای مرزی وجود دارد، به میزان چشمگیری مدیریت و رفع کرد.

گفتنی است، طرح تأسیس سازمان ملی مهاجرت به‌دنبال آن است که وضعیت حضور مهاجران و اتباع خارجی را در کشور سامان دهد و با اعطای اقامت به مهاجران کشورهای مختلف، زمینه را‌‌‌‌‌‌‌‌ برای استفاده و جذب سرمایه آن‌ها در کشور فراهم کند.

اکثریت مجلس با طرح سازمان ملی مهاجرت موافقت خواهد کرد

همچنین، در صورتی که مجلس شورای اسلامی این طرح را تصویب و شورای نگهبان آن را تأیید کند، بخش زیادی از مشکلات مهاجران افغانستانی که بیش از چهار دهه است در ایران زندگی می‌کنند، حل خواهد شد.