آمریکا خواسته‌هایی فراتر از برجام دارد / ایران در موضوعات دیگر با آمریکا مذاکره نمی کند

مهدی مطهرنیا ، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز درباره روند مذاکرات هسته‌ای و اظهارات مقامات کشورهای اروپایی اظهار داشتد: آن چیزی که مقام‌های غربی به آن اشاره می‌کنند دربرگیرنده تلاش آن‌ها برای تفاهم با تهران در چارچوب‌های هدف گذاری‌های مطرح در برجام برای کنترل نظام جمهوری اسلامی ایران نه تنها در پرونده هسته‌ای بلکه سرایت آن به پرونده‌های مطرح دیگر در ارتباط با تهران در زمینه‌هایی همچون فعالیت‌های موشکی، منطقه ای و مسائل حقوق حقوق بشری است.

 

وی افزود: درمجموع زمانی که غربی‌ها از توافق سخن می‌گویند به طبع اهداف خود را از این تفاهم دور نگه نمی‌دارند. در مقابل تهران نیز با توجه به هدف گذاری‌های خود اعلام می‌کرد که توافق نزدیک است. اما تفاهم بین ایران و 5+1 در گرو تفاهم بین تهران و واشنگتن در منطق عمل سیاسی است. بدین معنا که یا تمام توافق در تمام زمینه‌ها انجام می پذیرد یا تفاهمی رخ نمی‌دهد.

 

مطهرنیا ادامه داد: ادبیات امروز حاکم بر تهران و واشنگتن ناظر بر همین مسئله است. اما در عمل همین مسئله باعث ایجاد گره در تفاهم شده است. ایران خواستار برداشتن تمام تحریمها بوده است و هیچگاه آمریکایی‌ها پذیرای برداشتن تمام تحریم‌ها برای تهران نخواهند بود.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: از طرف دیگر آمریکا خواهان این است که ایران تمام پرونده‌های دیگر را در کنار برجام حل کند. همانگونه که در زمان امضا برجام، تحت عنوان برجام 2 و 3 از آن یاد شد و آمریکایی‌ها عملا برجام را پشتیبانی کردند که بتوانند ایران را از نظر خودشان یک بازیگر غیر عادی در صحنه بین‌الملل و منطقه‌ای به یک بازیگر عادی تبدیل کنند که ایران این را نپذیرفت.

او گفت: پس از آن خطوط قرمز ایران مشخص شد که جز در باب پرونده هسته‌ای و مسائل مربوط به آن، درمورد موضوعات دیگر باب مذاکره با آمریکا را بازگشایی نمی‌کند. اکنون ما شاهد این هستیم که با روی کار آمدن بایدن، آمریکایی‌ها تلاش کردند تا به احیای برجام دست یابند اما با توجه به سابقه‌ای از سال 2015 تا به امروز به جا مانده است آمریکایی‌ها به هیچ وجه تمام تحریم‌های ایران را بر نمی‌دارند.

آمریکا خواسته‌هایی فراتر از برجام دارد / ایران در موضوعات دیگر با آمریکا مذاکره نمی کند

مطهرنیا همچنین درانتها خاطرنشان کرد: این در حالیست که رهبری و همچنین رئیس جمهور نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که باید همه تحریم‌ها برداشته و راستی آزمایی شود و تضمین‌های اجرایی مهم در صورت خروج مجدد آمریکا از برجام شکل بگیرد.