بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت روز قدس

در بخشی از این بیانه که امروز در پایگاه اطلاع رسانی وزارت خارجه منتشر شد، آمده که روز جهانی قدس یادگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و نماد یکپارچگی و انسجام جهان اسلام و پاسداشت آرمان متعالی فلسطین و حمایت از مبارزات مردم مظلوم و ستمدیده فلسطین در مقابل اشغالگران صهیونیستی است که به همت آزادگان جهان واقعه‌ای تاریخ‌ساز در مسیر مبارزات آزادی طلبانه و عدالت خواهانه علیه نظام آپارتاید صهیونیستی و حامیان آن تبدیل شد.

در بخشی از این بیانه نوشته شده است که این مناسبت بزرگ در تقویم جهان اسلام، امروزه در سرتاسر جهان به آن توجه شده و همه ساله محل دیدار حق جویان در مقابله و برائت از رژیم اشغالگر، غاصب و آپارتاید صهیونیستی شده است. امروز مساله قدس تنها مساله اسلامی نیست بلکه  مقوله‌ای جهانی و انسانی که معیار و سنجش آزادگی شده است، تا جایی که مطابق تبیین رهبر فرزانه انقلاب؛ امروز  دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است؛ حقیقتی بسیار گسترده‌تر از مساله  فلسطین. امروز مبارزه‌ با رژیم صهیونیستی مبارزه با استکبار و نظام سلطه است.

این بیانه اضافه می کند که امسال در شرایطی روز قدس را گرامی می‌داریم که جنایات روزهای اخیر رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و تعرض این رژیم به ساحت مقدس قبله نخست مسلمانان، قلبهای مسلمان جهان را آزرده کره و محکومیت جوامع مسلمان را در پی داشته است. اگرچه رژیم جعلی صهیونیستی در  سالهای گذشته با دسیسه‌های مختلف تلاش کرده است تا آرمان فلسطین محو و دچار فراموشی شود اما به همت تمامی عدالت‌خواهان عالم نوعی بیداری جهانی در رابطه با ذات و ماهیت رژیم صهیونیستی شکل گرفته و موجی از اعلام این رژیم به عنوان رژیمی آپارتاید در سرتاسر عالم پدید آمده است. به گونه ای که خیانت برخی دولت‌های عربی و اسلامی به آرمان فلسطین و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هرچند خنجری از پشت بر پیکره ملت مقاوم فلسطین بوده است،اما نتوانسته فلسطین را از موضوع و دستورکار اول جهان اسلام خارج کند.

در بیانه اشاره شده است که موجودیت نامبارک رژیم صهیونیستی از ابتدای پیدایش خود به انواع  روش‌ها دست به سرکوب و غارت ملت فلسطین زده و در این راه از هیچ جنایتی واهمه نداشته است. این رژیم تروریست میلیونها فلسطینی را آواره کرده و به جای آنها شهرک‌نشینان صهیونیست را اسکان داده و به این آوارگان حتی اجازه بازگشت به موطن خویش را نیز نمی‌دهد. قتل، بازداشت بی دلیل، شکنجه و هتک حیثیت فلسطینیان به کار روزمرگی عناصر رژیم صهیونیستی بدل شده و همه این جنایات در سایه فقدان اقدام جدی از سوی دولت‌های غربی و نهادهای بین‌المللی که مدعی حقوق بشر هستند صورت می‌پذیرد. با تاکید بر حق قانونی مقاومت مشروع ملت فلسطین، همه این جنایات باری مضاعف را بر دوش  همه مسلمان و آزادگان جهان می‌گذارد تا با فریاد خویش به یاری ملت مظلوم فلسطین بشتابند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای راه فلسطین و مقاومت بویژه سردار سرافراز ایران و اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، و با تاکید بر تداوم سیاست اصولی حمایت از مبارزات رهایی‌بخش مردم فلسطین و مقابله با اشغالگران غاصب و جنایتکار صهیونیست و ضرورت قطعی تشکیل دولت فلسطین به‌پایتختی قدس شریف، اعلام می‌دارد برگزاری رفراندوم با مشارکت تمامی ساکنین اصلی فلسطین همچنان پیشنهاد عملی و دموکراتیک برای تعیین سرنوشت و آینده فلسطین است.

وزارت امورخارجه در لبیک به دعوت تاریخی امام خمینی (ره) تمامی ملت‌های جهان، بویژه ملت شریف، انقلابی و حق‌طلب ایران را به شرکت در برنامه‌های گرامی‌داشت روز جهانی قدس فرا می خواند و از همه ملتها و دولت‌های مسلمان و آزادیخواه جهان می‌خواهد تا با اعمال فشار بر دولت‌ها و نهادهای رسمی و حقوقی بین‌المللی، آنها را به انجام وظیفه  قانونی و انسانی خود در حمایت از حقوق مردم فلسطین، پایان اشغالگری، توقف جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها و اقدامات تجاوزکارانه و تنش آفرین آنها در منطقه وادار کرده و تا رهایی قدس شریف بر این صراط مستقیم خویش پایمردی ورزند.

بیانیه وزارت امور خارجه به مناسبت روز قدس

باشد که در آینده نزدیک آرزوی شرکت در نماز مسجدالاقصی برای ملت‌های مسلمان نیز به واقعیت پیوسته و با بازگشت همه آوارگان به سرزمین مادری و مشارکت در تعیین سرنوشت فلسطین، پایان رژیم نامشروع صهیونیستی اعلام شود و ملت فلسطین طعم آزادی و استقلال را بچشند.