رئیسی: راه صیانت از ذهن جوانان، احیای اندیشه‌های شهید مطهری است

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور روز یکشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت سالگرد شهادت استاد شهید مطهری ، این شهید گرانقدر را فقیه، فیلسوف، عارف و سیاستمدار انقلابی خواند و گفت: تفکر استاد مطهری مبنای انقلاب اسلامی است و امروز نیز می‌توان از ظرفیت کلام، اندیشه و آموزه‌های او در راستای بسط و تبیین معارف انقلاب اسلامی استفاده کرد.

وی یکی از ویژگی‌های مهم شهید مطهری را پاسخ به شبهات و باز کردن گره‌های ذهنی دانست و گفت: شهید مطهری عالِم به زمان خودش و مسائل جامعه بود. برخی از حل گره‌های ذهنی جامعه فراری هستند اما شهید مطهری مسلط به مبانی، تاریخ، فلسفه و فنون مختلف بود و با زمان‌شناسی و شناخت جامعه سعی در باز کردن گره‌های ذهنی جوانان و جامعه داشت.

رئیس‌جمهور افزود: یکی از گره‌های ذهنی که امروز نیز دشمن نسبت با آن ایجاد چالش و شبهه می‌کند، مساله زن و خانواده است که شهید مطهری در این زمینه نیز اقدام به ارائه راهکار کرده است.

رئیسی با تاکید بر اینکه مبانی تفکر شهید مطهری معطوف به زمان نیست و همیشه زنده است، خاطرنشان کرد: رمز ماندگاری تفکرات شهید مطهری این است که جامعه و نیازهای آن را شناخت و متناسب با آن نسخه‌های فکری، فرهنگی و عقیدتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه تفکر شهید مطهری میرایی ندارد و حیات در آن جاری و ساری است، تصریح کرد: با مطالعه آثار استاد مطهری احساس می‌شود اصلاً ایشان شهید نشده و زنده است؛ زیرا تفکر و میراث او زنده است. زنده بودن مطهری به زنده بودن جسم او نیست بلکه زنده بودن او حاصل میراث و تفکر این استاد برجسته است.

رئیس‌جمهور ضمن قدردانی از خدمات و تلاش‌های بنیاد علمی و فرهنگی استاد شهید مطهری به دست‌اندرکاران آن توصیه کرد: باید آثار شهید مطهری جمع‌آوری و از سوی دانشگاهیان، حوزویان و فرهیختگان به آن پرداخته شود. صدا و سیما، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش وظیفه دارند بیش از پیش نسبت به تبیین و شناساندن آثار و تفکرات شهید مطهری به جامعه خصوصاً نسل جوان اهتمام ورزند.

رئیسی همچنین به ضرورت ترجمه کتاب‌های استاد مطهری به زبان‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: باید تلاش شود آثار استاد مطهری جلوه بیشتری در حیات فکری جوامع داشته باشد.

رئیس جمهور احیای اندیشه و آموزه‌های شهید مطهری را یکی از بهترین راهکارهای صیانت از نسل جوان دانست و اظهار داشت: در شرایطی با گسترش ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی، جامعه در معرض انبوه پیام‌ها و اندیشه‌های مختلف است، راه صیانت از فکر و ذهن جوانان، احیای اندیشه و آموزه‌های شهید مطهری و سایر بزرگان است. چرا که تفکر آنها می‌تواند به استحکام اعتقادات نسل جوان کمک کند و با توجه به جذابیت ذاتی که در بیان و اندیشه آن بزرگوار بود، می‌تواند موج‌آفرین باشد و نسل جوان را جذب کند.

4138464

رئیسی در پایان آثار شهید مطهری را یک راهنمای کامل در حوزه اندیشه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: استاد مطهری معلم بزرگ انقلاب است و اندیشه‌های ایشان می‌تواند در رفع همه شبهات و تردیدهایی که ممکن است در ذهن جامعه نسبت به مبانی انقلاب ایجاد شود، مؤثر باشد. امروز جامعه بیش از همیشه تشنه و نیازمند پرداختن به اندیشه‌های آن استاد فرزانه و معلم شهید است.