۳ دلیل گرانی‌های اخیر از زبان معاون رئیسی

سید صولت مرتضوی  معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: افزایش قیمت ها افزایش حقوق بگیر جامعه را نگران کرده اما لازم است توضیح دهم که سیستم اقتصادی در کشور ما بسیار معیوب بوده و به مدد یارانه ها چند سالی خزانه کشور به شدت خالی است.

او گفت: زمانی که آقای رئیسی دولت را تحویل گرفت، هم بانک مرکزی و هم وزارت اقتصاد برای پرداخت حقوق شهریور کارمندان دولت به طور جدی مشکل داشتند.

مرتضوی می گوید: قیمت های جهانی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته و تهدیدی که در جنگ اوکراین و روسیه به وجود آمده، نظام مایحتاج عمومی را تهدید کرده است.

او گفت: آقای رئیسی در دولت دوازدهم شروع به فروش اوراق خزانه کردند، یعنی حواله هایی دادند که پولش در آینده پرداخت شود، اصل و فرع و سود بدهی که برای این دولت به ارث رسیده، ۶۷۰ هزار تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است.

مرتضوی ادامه داد: دو صندوق لشکری و کشوری هر کدام ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی از قبل دارند و ۱,۲۰۰ میلیارد تومان بدهی قابل محاسبه برای این دولت به ارث رسیده است.

۳ دلیل گرانی‌های اخیر از زبان معاون رئیسی

به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور از آنجا که دولت واردات را با ارز ۴ هزار تومانی انجام می داد، کشور ما تبدیل به بهشت قاچاقچیان و بهشت محتکران تبدیل شده به نحوی که معادل یک پنجم مصرف روغن ما، به کشورهای اطراف قاچاق می شود.

او می گوید: کشور ما ۶ هزار کیلومتر مرز خاکی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی دارد و کنترل تمام این مرزها کار دشواری است و شرایط به نحوی است که اکنون روزانه ۱۵ هزار لیتر سوخت قاچاق می شود که این بسیار رقم بالایی است.

مرتضوی گفت: از کشور ما به کشورهای عربی که روی مخازن نفت و گاز خوابیده اند، نفت و گاز قاچاق می شود و این جای تاسف است.

او گفت: تدبیر دولت این است که یارانه باید به طور مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد و این اقدام حسب تصویب مجلس شورای اسلامی، در آینده نزدیک اجرایی می شود.