پشت پرده مصوبات ضد ایرانی توسط سنای آمریکا

دو طرح ضد ایرانی توسط آمریکایی ها تصویب شده که هدفی جز جلوگیری از احیای برجام و توافق هسته ای و همچنین جلوگیری از رفع تحریم ها علیه سپاه است.

طرح اول به پیشنهاد جیمز لنکفورد سناتور جمهوری‌خواه ضد ایرانی ارائه شده بود که با ۶۲ رأی مثبت و ۳۳ رأی منفی تصویب شد تا دولت آمریکا را مجاب کند هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید شامل «تمام فعالیت‌های شرورانه و مخرب» جمهوری اسلامی شود.

رسانه های غربی و آمریکایی معتقدند که طرح فوق از بایدن و دولت آمریکا می‌خواهد تا زمانی که ایران محدود کردن فعالیت موشکی بالستیک را نپذیرفته، به توافق هسته‌ای بازنگردد.

همچنین بر اساس این طرح از دولت بایدن خواسته شده تا حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی و لغو تحریم‌ها علیه آن را در هیچ توافق هسته‌ای جدیدی با ایران قرار نگیرد.

اما با نگاهی به مجلس سنای آمریکا متوجه می شویم که از 100 صندلی این مجلس ، ۵۰ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان، ۴۸ کرسی متعلق به دموکرات‌ها و ۲ کرسی متعلق به مستقل‌ها است. طبق نتیجه منتشر شده از رأی‌گیری درباره این طرح، ۱۳ دموکرات از این طرح حمایت کردند.

از سوی دیگر در مجلس سنای آمریکا که اکثریت آن را نیز دموکرات ها تشکیل داده اند، طرحی از سوی «تد کروز» سناتور تندروی ضد ایرانی به حفظ تحریم‌های بانک مرکزی ایران با هدف محدود کردن همکاری‌های چین-ایران رای مثبت داد!

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به توافق هسته ای با ایران افزایش سرعت برنامه هسته‌ای ایران را غیر قابل قبول دانسته و تلویحا اشاره کرده که برای سناریوی شکست مذاکرات با ایران آماده‌اند.

این مصوبات اخیر سنای آمریکا نشان داد باز هم آمریکایی ها همچون گذشته قابل اعتماد نیستند و به همین دلیل است که ایران بارها اعلام کرده که برداشته شدن همه تحریم ها خط قرمز مذاکرات است.

آمریکا به دنبال کند کردن مذاکرات و گرفتن وقت و ایجاد فشار برای دستیابی به اهداف پنهان خود است تا بتواند توافق ضعیفی حتی اعلام شود اما متقابلا مسئولان ایران به دنبال توافقی که منافع کشور در آن نباشد نیستند.

دشمنی آمریکا با ایران مربوط به جمهوری خواهان و دموکرات ها نیست بلکه هیات حاکمه آمریکا همواره دشمنی خود را ثابت کرده و در ماجرای اخیر نیز این مساله مشهود است.

پشت پرده مصوبات ضد ایرانی توسط سنای آمریکا

افزایش فشار به ایران برای قبول توافقی پوچ هدف دو طرح اخیر سنای آمریکا بوده که به نظر می رسد با دولت باید نیز هماهنگ بوده اند.

مطمئنا ایران زیر بار توافقی پوچ و بدون دستاورد نخواهد رفت و این فرصتی است که از دست غربی ها با این نوع رفتارها از دست می رود.