نقش عربستان و آمریکا در شکل دهی نظام سیاسی لبنان

صباح زنگنه در تحلیلی نسبت به برگزاری انتخابات پارلمانی در لبنان اظهار داشت:  انتخابات لبنان محور تغییرات نظام سیاسی در این کشور را  تشکیل می دهد، در واقع هر نتیجه‌ای که از این انتخابات حاصل شود بر شکل‌دهی سیاست ها، دولت و رئیس جمهور آینده خود را نشان خواهد داد.

وی تصریح کرد: گاهی سیاست های دولت های منطقه ای یا کشورهای بزرگ بر این قرار می گرفت که این انتخابات انجام نشود یا به تاخیر افتد و یا گاهی سیاست هایشان در جهت حمایت از جناح، احزاب یا افراد خاصی قرار می گرفت. اما به هر اندازه که مشکلات لبنان افزایش یابد مردم متوجه می شوند که آنچه باعث این مشکلات شده نوع افرادی هستند که حکومت را به دست می گیرند و  در پارلمان شرکت می کنند، به عبارتی رابطه پارلمان با رئیس جمهور یا نخست وزیر و دولت در این مسائل موثر است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: مشکلات اقتصادی و بحرانی که در دو سه سال اخیر در لبنان اوج گرفت، به ویژه در مورد بانک مرکزی و کاهش قیمت پول ملی این کشور و یا مسائلی که مربوط به آب، برق و بهداشت و درمان و مواد غذایی بود،  همه با داشتن یک دولت واقعا ملی، خدمتگزار، آگاه و کارآمد می تواند حل شود. 

زنگنه افزود: سیاست های دولت لبنان نسبت به همسایگانش و نسبت به رژیم صهیونیستی نیز یکی از مسائل مهم و موثر در گرایش های انتخاباتی است،  دولت هایی که مایل نیستند لبنان از استقلال خوبی برخوردار باشد  یا تمایل دارند لبنان همیشه تحت فشار و نفوذ رژیم صهیونیستی قرار بگیرد، این کشورها مخالف روی کار آمدن نیروهای ملی و مقاومت اسلامی هستند، در این زمینه نیز همواره تلاش کرده و می کنند تا احیانا در مناطقی درگیری پیش آید یا در جاهایی اعتراض و اعتصاب صورت گیرد.

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه همه این اقدامات نتایج عکس داده و مردم از این سیاست ها خسته شده اند و به دنبال ایجاد یک تغییر جدی هستند، شاهد بودیم که آمریکا با اعزام سفیر جدید خود به لبنان که عملا گذرنامه و شناسنامه اسرائیلی دارد، قصد دارد از این طریق سیاست هایش را در لبنان به اجرا بگذارد. 

وی خاطرنشان کرد: سیاست های آمریکا نیز مشخص است؛ نیروهای ملی و نیروهای نزدیک به جریان مقاومت باید  کنار گذاشته شوند و نیروهای ضد حزب الله و متحدان حزب الله آن ها آرای بیشتری کسب کنند. از این رو اعمال سیاست فشار اقتصادی یکی از ابزارها در این مسیر بود. 

نقش عربستان و آمریکا در شکل دهی نظام سیاسی لبنان

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: عربستان کشور دیگری است که در لبنان نقش داشته و در سال های اخیر تلاش کرده حتی به متحدین خودش در لبنان از جمله نخست وزیر اسبق -سعد حریری- که با حزب الله و متحدان آن برخورد کنند و یا با سیاست هایی که مخالف رژیم صهیونیستی است آن ها را تغییر دهند البته موفق هم نشد و دیدیم تجریه سعد حریری با دولت عربستان چگونه نتایج منفی بر جای گذاشت. 

زنگنه اظهار کرد: به همین دلیل سعد حریری عملا با یک نوع اعتصاب مدنی خود را از نامزدی نخست وزیری و شرکت جدی در انتخابات کنار گذاشته بود، اما با روش هایی که عربستان اتخاذ کرد و مفتی اهل سنت لبنان را وادار کرد تا بیاناتی مشابه فتوا مطرح کند که همه اهل سنت باید در انتخابات شرکت کنند چه آن هایی که کاندیدای پارلمان خواهند بود یا رای دهندگان ،که به احتمال زیاد سعد حریری را در یک وضعیت خاصی و حادی قرار خواهد داد ممکن است در اثر  نتیجه این فشارها برگردد و در انتخابات شرکت کند. 

وی تاکید کرد: بنابراین عامل پول پاشی همچنان فعال است و سعی می کند با پخش پول افراد خاصی را در انتخابات روی کار آورد ، حتی به لبنانی های کشورهای عربی به خصوص کشورهای شورای خلیج فارس فشار می آورند که به لیست نیروهای مورد نظرشان رأی دهند و مخالفین آن ها را دچار محدودیت کار یا اخراج از این کشورها مواجه می کنند،  با همه این اوضاع و احوال شاهدیم حزب الله، جنبش امل و حزب میشل عون توانستند زمینه های بهتری پیدا کنند و جدیت بیشتری برای شرکت در انتخابات نشان دهند.  

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: برای اولین بار است که حزب الله در مورد انتخابات جدی‌تر می شود و به نامزدهای خود تاکید کرده استعفا ندهند و به مردم هم توصیه کرده به همین نامزدها رای دهند تا از تفرق در آرا جلوگیری شود، به همین دلیل احتمال می دهم تعداد بیشتری از نامزدهای حزب الله و جریان مقاومت رای آورند و بتوانند اکثریت نمایندگان مجلس را از آن خود قرار دهند.