باید نگاه بازتوزیع مبتنی بر هدفمندی یارانه‌ها اصلاح شود/نقش واسطه گران در کاهش قدرت خرید مردم

احمد راستینه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی افکارنیوز، درباره راهکارهای افزایش قدرت خرید مردم گفت: همواره اجرای قانون با تمام جزئیاتش بهترین بستر برای حفظ قدرت خرید مردم قلمداد می شود.

 

وی تأکید کرد: ما در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ همه ظرفیت‌ها را برای دولت جهت حمایت از قدرت خرید مردم پیش‌بینی کردیم.

 

راستینه ادامه داد: اگر دولت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان برای حمایت از معیشت مردم و کالاهای اساسی در بودجه به مجلس پیشنهاد داد، مجلس این رقم را به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رساند و آن را تصویب کرد لذا بستر قانون برای دولت جهت افزایش قدرت خرید مردم فراهم است.

نماینده مردم شهرکرد افزود: به نظر بنده دولت اگر چند اقدام را عملیاتی کند می تواند قدرت خرید مردم را ارتقا دهد ؛ نخستین موضوع، نظارت جدی بر شبکه توزیع در کشور است، متاسفانه شبکه  توزیع کالا در کشور به شدت مشکل دارد .مهمترین مسئله در افزایش قیمت ها به دلیل نقصی است که در شبکه توزیع ما از گمرک تا بازار وجود دارد.

راستینه با اشاره به نقش واسطه گران در افزایش قیمت کالاها و کاهش قدرت خرید مردم اظهار کرد: این در حالی است که در تمام دنیا با کدینگ کردن کالا ها، مبدا و مقصد هر کالایی مشخصی است اما متاسفانه در کشور ما به دلیل اینکه هنوز نظام بازتوزیع مبتنی بر نظام رهگیری از مبدا تا مقصد نیست، دلالان در این شرایط نقش آفرینی می کنند و بیشترین آسیب را در این میان به تولید کننده و هم مصرف کننده وارد می سازند، بنابراین ما باید به سمت اصلاح نظام بازتوزیع حرکت کنیم.

وی تاکید کرد: امروز بستر فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال بزرگترین ظرفیت برای کشور است که ما می توانیم کالای مردم را بدون واسطه و با ارائه گسترده در سطح فروشگاه های دیجیتال به دست آنها برسانیم و دلالی را کاهش دهیم.

راستینه با اشاره به موضوع پایین آوردن قیمت تمام شده کالاها در افزایش قدرت خرید مردم، گفت: متاسفانه ما با وجود اینکه انرژی و نیروی انسانی ارزانی داریم اما بهره وری در واحدهای تولیدی مان پایین است لذا پایین بودن بهره وری سبب افزایش قیمت تمام شده کالا و سپس و سبب گران شدن آن و آسیب رسیدن به قدرت خرید مردم می شود.

باید نگاه بازتوزیع مبتنی بر هدفمندی یارانه‌ها اصلاح شود

نماینده مردم شهرکرد با بیان اینکه باید نگاه بازتوزیع مبتنی بر هدفمندی یارانه‌ها اصلاح شود، گفت: متاسفانه نظام بازتوزیع هدفمندی یارانه های ما اشکال دارد و ما باید یارانه دهک های پردرآمد جامعه را با قدرت و شهامت حذف کنیم البته ما این اختیار را به دولت داده ایم اما متاسفانه اراده ای در این خصوص دیده نمی شود.

نماینده مردم شهرکرد با بیان اینکه دولت باید به سرعت یارانه ۳ دهک پردرآمد جامعه را حذف کند، ادامه داد: این سه دهک درآمدهای بالایی دارند اما همچنان یارانه دریافت می کنند بنابراین ما باید یارانه این بخش را قطع کرده و از منابع آزاد شده در جهت افزایش بهره‌وری و حمایت از اقشار ضعیف استفاده کنیم.

باید نگاه بازتوزیع مبتنی بر هدفمندی یارانه‌ها اصلاح شود/نقش واسطه گران در کاهش قدرت خرید مردم

وی با اشاره به تاثیر شفافیت اقتصادی در افزایش قدرت خرید مردم، گفت:  اگر یارانه های پنهان به حلقه آخر زنجیره مصرف داده و در قالب شبکه دلالی و انحصارات در واردات و صادرات استهلاک شود ما می توانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

راستینه با اشاره به نقش دلار و تاثیر آن در کاهش قدرت خرید مردم، تاکید کرد: متاسفانه ما مرتباً پایه پولی را افزایش می‌دهیم که این مسئله باعث افزایش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد.