تمامی اقدامات ممکن را برای نجات برجام انجام خواهیم داد

یک مقام اتحادیه اروپا امروز پنجشنبه (۱۲ می/ ۲۲ اردیبهشت) مدعی شده « جوزپ بورل »، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه «همه کارهای ممکن» را برای نجات دادن برجام ادامه خواهد داد.

«پیتر استانو»، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری کمیسیون اروپا گفت: «نقش و منفعت هماهنگ‌کننده (مذاکرات وین) است تا هر کاری که می‌تواند را برای نجات این توافق انجام دهد.

پیتر استانو همچنین خاطرنشان کرد جوزپ بورل متهد است «هر آنچه امکان دارد را برای به خاتمه رساندن مذاکرات مربوط به پایبندی به برجام انجام دهد.» او هچنین تأکید کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا، طرف‌های برجام و کل جامعه بین‌المللی خواستار انجام این اقدامات از سوی بورل هستند زیرا این توافق «بخش مهمی از معماری منع اشاعه است.»

 تمامی اقدامات ممکن را برای نجات برجام انجام خواهیم داد

«انریکه مورا»، مذاکره‌کننده اصلی اتحادیه اروپا و معاون دبیرکل سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حال حاضر برای گفت‌وگو با مقام‌های ایران درباره مذاکرات وین به تهران سفر کرده است.

او قبل از عزیمت به ایران در یک پیام توییتری نوشته بود هدفش از این سفر کار بر روی اختلافات باقی‌مانده و کسب اطمینان از تداوم مذاکرات است.  یک مقام دولت آمریکا چهارشنبه شب گفته بود «انریکه مورا» حامل پیام جدیدی از سوی ایالات متحده برای ایران نیست.

در حالی که شواهد متعددی نشان می‌دهند که عامل اختلاف در مذاکرات وین تنها به مسئله خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی آمریکا محدود نیست، «اکسیوس» به نقل از این مقام ارشد دولت آمریکا که اشاره‌ای به نام او نشده بود مدعی شد که دولت بایدن امیدوار است ایرانی‌ها از خواسته خود در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صرف نظر کنند و پیش‌نویس توافقی را که در وین به دست آمد، امضا کنند.

این دومین سفر مورا به تهران در سال جدید شمسی و با گذشت دو ماه از وقفه در مذاکرات وین در ۲۰ اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۰) است.سفری که در پی پیشنهاد «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان و استقبال وزیر خارجه ایران انجام شده است. مورا هفتم فرودین ماه سالجاری نیز به تهران سفر و ضمن دیدار با علی باقری با حسین امیرعبداللهیان هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری با خبرنگاران اعلام کرد دیدار مورا با علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران تاکنون قطعی شده است. البته وی یادآور شد که مورا درخواست‌هایی را برای ملاقات با مقامات ایرانی در داخل و خارج وزارت امور خارجه نیز مطرح کرده است.

روز سه‌شنبه نیز «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در توئیتی نوشته بود: پیشبرد همزمان مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه که ادامه آن با سفر انریکه مورا به ایران دنبال می‌شود، با اجرای شجاعانه طرح تحول اقتصادی، ضمن آنکه نشان‌دهنده ظرفیت بالای مردمی برای اقدامات بزرگ است، از تسلط دولت بر مهمترین پرونده‌های سیاسی و اقتصادی کشور خبر می‌دهد.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا در ادامه عملیات‌های رسانه‌ای و روانی خود بعد از وقفه مذاکرات وین به توجیه‌های متفاوتی برای مقصرنمایی ایران به جای عمل به تعهداتشان جهت احیای برجام متوسل شده‌اند.

این کشورها ابتدا با متصل کردن موضوع مذاکرات به جنگ اوکراین ادعا کردند که روسیه مانع از پیشبرد گفت‌وگوها شده است. بعد از آنکه «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد که موضوع درخواست ضمانت مسکو برای همکاری‌ با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه گفت‌وگوها نیست، کشورهای غربی به برجسته‌سازی یک موضوع ایران پرداخته و مدعی شدند درخواست تهران برای حذف نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.