کارخانه پهپاد سازی ایران در تاجیکستان یک نقطه عطف است

یک روزنامه صهیونیستی در مطلبی ساخت کارخانه پهپادی سازی از سوی ایران در تاجیکستان را نقطه عطفی برای صنایع نظامی ایران برشمرد.

روزنامه «جروزالم پست» در این گزارش که روز چهارشنبه منتشر شده است نوشت، مشخص است که تهران سعی نمی‌کند موضوع تاسیس کارخانه ساخت پهپاد «ابابیل-۲» در تاجیکستان را مخفی نگه دارد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد ایران در مورد افزایش دسترسی به بازار پهپاد به خود می‌بالد. جمهوری اسلامی ایران در گذشته هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان مثال به ونزوئلا صادر کرده ، اما به نظر می رسد این کارخانه «نقطه عطفی» باشد.

به نوشته این روزنامه، همه این‌ها نشان می‌دهد که ایران بر تمایل خود برای تمرکز بر شرق، بخشی از راهبرد بزرگ‌تر که شامل توافق‌نامه ۲۵ ساله جدید با چین و همچنین علاقه‌اش به هند و افغانستان است، می‌افزاید. تهران می‌خواهد از غرب دور شود و معتقد است که این راهبرد را می‌توان در مکان‌هایی مانند آسیای مرکزی به بهترین نحو انجام داد.

پهپاد ابایل-۲ پیشرفته‌ترین پهپاد موجود در زرادخانه ایران نیست. این هواپیمای بدون سرنشین است که سال‌ها پیش طراحی شده است. البته به معنای این نیست که ابابیل-۲ خطرناک نیست. این یک پهپاد نظامی است و برای مقاصد رزمی استفاده خواهد شد.

 کارخانه پهپاد سازی ایران در تاجیکستان یک نقطه عطف است

سئوال اینجاست که آیا این پهپاد به طور بالقوه به عنوان بخشی از موازنه قدرت نظامی در آسیای مرکزی استفاده خواهد شد یا برای استفاده احتمالی برای  تامین امنیت مناطق مرزی افغانستان در صورت بروز مشکل در آنجا استفاده خواهد شد؟

جروزالم پست در خاتمه نوشت، ایران به وضوح می‌خواهد از فناوری هواپیماهای بدون سرنشین خود برای صدور نفوذ خود استفاده کند. این کار را در لبنان، عراق، سوریه و یمن انجام داده است. نکته این است که به نظر می‌رسد اعتراف عمومی ایران به این کار بیشتر برای نشان دادن این است که می‌تواند به‌عنوان یک فروشنده دولت به دولت، به‌جای کار از طریق گروه‌های نیابتی عادی رفتار کند.

اندیشکده آمریکایی «میدل ایست» نیز در مطلبی به قلم «توویا گرینگ» که روز دوشنبه منتشر شد با اشاره به موفقیت ایران در ساخت انواع پهپاد بومی پیشرفته نوشت، چین، برخلاف سایر تامین کنندگان اصلی تسلیحات در منطقه، از جمله ایالات متحده این امکان را دارد تا به بزرگترین تامین کننده پهپادهای مسلح در منطقه تبدیل شود، اما نکته قابل توجه این است که ایران قادر است پهپادهای خود را در داخل تولید کند و پهپادهای چینی در حال حاضر منحصراً توسط دشمنان تهران استفاده می شود. از سویی دیگر، با توجه به پهپادهای ارزان قیمت و باکیفیت چین و انتقال بالقوه و دانش امکان همکاری دوجانبه در این زمینه بین ایران و چین وجود دارد.