جراحی اقتصادی و صرفه جویی ۷۰ هزارمیلیارد تومانی گندم

حجت‌الاسلام محمد سبزی ، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز  با اشاره به طرح جدید هوشمندسازی یارانه‌ها و تاثیر آن بر وضعیت گندم باوجود جنگ اوکراین و روسیه بیان کرد: با اجرای طرح اصلاح اقتصادی که دولت شروع کرده است امیدوار هستیم که مشکلی برای کشور ایجاد نشود. چرا که ما هرسال حدود 9 میلیون تن گندم به نانوایی‌ها و حدود 2 میلیون تن هم به صنف و صنعت اختصاص می‌دادیم.

 

وی افزود: تمام کارشناسان بر این عقیده هستند که چیزی حدود 3 میلیون تن از گندم نانوایی‌ها قاچاق می‌شد با این طرح جدید جلوی این موضوع گرفته می‌شود یعنی ما عملا برای نانوایی‌ها بیش از 6 میلیون تن گندم نیاز نداریم.

 

سبزی ادامه داد: پیش بینی می‌شود با اصلاح این طرح جلوی قاچاق گرفته می‌شود. همچنین تا به امروز نزدیک به 2 میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی خرید شده است و از این به بعد هم با توجه به قانونی که مجلس برای قیمت گندم که 12 هزار تومان خرید تضمینی مشخص کرده است، می‌توان گفت این تصمیم بسیار کمک کرد تا کشاورزان ترغیب به کاشت گندم شوند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد: البته درست است که در برخی مناطق خشک سالی بود یا بارندگی نداشتیم و منجر به خسارت شد. اما در مجموع تا به همین امروز چیزی حدود 500 هزار تن بیش از سال گذشته خرید گندم داشته‌ایم.

او اضافه کرد: با این روند ان شاالله امسال گندم مورد نیاز نانوایی‌ها را از تولید داخل تامین خواهیم کرد و نیازی به واردات آنچنانی از خارج از کشور نخواهیم داشت و شاید یک مقدار محدودی برای صنف و صنعت نیاز باشد.

سبزی معتقد است که در هر صورت با اجرای این طرح اصلاح اقتصادی مشکلی در زمینه گندم نخواهیم داشت چرا که اگر از سه میلیون تن گندم قاچاق جلوگیری شود چیزی حدود 60،70 هزار میلیارد برای کشور صرفه جویی خواهد داشت که مبلغ قابل توجهی است.

جراحی اقتصادی و صرفه جویی ۷۰ هزارمیلیارد تومانی گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درانتها ابرازکرد: همچنین دولت، قبل از اجرای طرح اصلاح اقتصادی، ذخایر استراتژیک خودش را به حد مطلوبی رسانده است و مطمئنا با همین طرح و با پای کار آمدن کشاورزان داخلی نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.