رسانه‌های عمانی سفر آیت‌الله رئیسی به مسقط را چگونه بازتاب دادند؟

رسانه‌های عمانی از آغاز روز یکشنبه، بطور گسترده سفر سید « ابراهیم رئیسی » رئیس جمهور کشورمان را در صدر اخبار خود قرار دادند  و اهمیت  این سفر را از ابعاد سیاسی و اقتصادی مورد بررسی  قرار دادند و با عناوین مختلفی  از این سفر استقبال کردند.

 

 سید «ابراهیم رئیسی» روز دوشنبه، تهران را به مقصد مسقط پایتخت عمان ترک کرد. این پنجمین سفر رئیس جمهوری ایران از زمان روی کار آمدن در آگوست 2021، و این دیدار بخشی از سیاست جدید دولت ایران برای گسترش روابط نزدیک با همسایگان این کشور و ارتقای همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بود. در همین راستا  رسانه‌های عمانی به روابط دیرینه ایران و عمان پرداخته‌اند.

روزنامه « عمان» با اعلام خبر سفر آیت الله رئیسی به مسقط در خبرها و گزارش‌های متقاوتی به روابط دیرینه و تاریخی ایران و عمان پرداخت و نوشت: ایران و عمان برای دهه‌ها روابط تاریخی و دوستانه‌ای داشته است و امید است که این روابط  در آینده هرچه بیشتر توسعه یابد. عمان بر اساس حسن همجواری بنا شده و حوادث و اتفاقات منطقه هرگز نتوانسته است براین روابط تاثیر منفی بگذارد که این امر نشانه درایت مقامات دو کشور برای حفظ روابط و همکاری‌های مشترک است.

این روزنامه با تاکید بر همکاری‌های اقتصادی دو کشور نوشت: حجم واردات و صادرات مستقیم بین این بنادر و بنادر ایران طی سال‌های گذشته بیش از 1.4 میلیون تن انواع کالا را به ثبت رسانده است و حرکت تجاری بین بنادر عمان و ایران به طور میانگین روزانه به 5 تا 7 سفر رسیده است.

سایت « شئون عمانیه» نیز به سفر رئیس جمهور ایران به عمان پرداخته و در گزارشی اعلام کرد: سلطان هیثم بن طارق و جناب آقای ابراهیم رئیسی از سطح همکاری‌های موجود بین دو کشور دوست ابراز خرسندی نموده و تصمیم به تقویت  در زمینه‌های جدید مشارکت اقتصادی دارند.

این وبگاه در ادامه نوشت: بیانیه مشترک سلطان نشین عمان و جمهوری اسلامی ایران حاکی از آن است که رهبران دو کشور در این نشست رسمی در خصوص همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف و هماهنگی در امور گفتگو کردند که این امر منافع دو کشور را تامین می‌کند.

این وبگاه همچنین در گزارشی به بازتاب عناوین رسانه‌های ایرانی در ارتباط با سفر رئیسی به  مسقط پرداخته است.

روزنامه «الوطن» عمان نیز با پوشش  اخبار سفر سید ابراهیم رئیسی به عمان اعلام کرد که در این  دیدار درخصوص  توسعه روابط دوجانبه در همه ابعاد سیاسی، اقتصادی و تجاری بحث و گفت‌وگو شد.

روزنامه عمانی « الشبیبه» نیز سفر رئیس جمهور ایران به عمان را پوشش داد و در گزارشی بیانیه‌ای مشترک دو کشور بعد از اتمام سفر را اعلام کرد و نوشت:در این دیدار دو طرف بر نقش مثبت و پربار بخش خصوصی در دو کشور تاکید کردند و ابراز امیدواری کردند که این فعالیت‌ها موجب افزایش حجم سرمایه گذاری‌ها و تبادلات تجاری بین دو کشور شود.

این روزنامه عمانی در ادامه نوشت:رهبران دو کشور از امضای تعدادی توافقنامه برای چارچوب همکاری در زمینه‌های سرمایه گذاری، ورزش، کشاورزی، ماهی ، حمل و نقل دریایی، بنادر، بخش لجستیک و نفت و گاز استقبال کردند.

بر اساس گزارش روزنامه الشبیبه پادشاه عمان و رئیس جمهور ایران بر اهمیت تلاش مضاعف و تلاش برای تضمین تداوم امنیت و ثبات در منطقه و جهان و  همچنین هماهنگی و رایزنی دو طرف در مجامع مختلف منطقه‌ای و بین المللی تاکید کردند.

رسانه‌های عمانی سفر آیت‌الله رئیسی به مسقط را چگونه بازتاب دادند؟

روزنامه مذکور در پایان نوشت: پادشاه عمان از اقدامات رئیس جمهور ایران و دولتش در اتخاذ یک سیاست سازنده بر اساس اصول سیاست ایران که منجر به ایجاد روابط مثبت مبتنی بر احترام متقابل و حسن همجواری برای توسعه می‌شود، قدردانی می کند.

روزنامه «الرویه» عمان  مصاحبه اختصاصی با « علی نجفی» سفیر ایران در مسقط نوشت: پیش بینی می‌شود که  شاهد امضای توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم‌هایی از جمله فعال سازی «توافقنامه عشق آباد» که بین ایران، عمان، ترکمنستان، قزاقستان و ازبکستان امضا شده است، باشیم.

پایگاه خبری « اثیر » هم با انتشار خبر سفر آیت الله رئیسی به عمان نوشت که ایران و عمان قابلیت‌های خوبی برای توسعه هر چه بیشتر روابط تجاری و همکاری‌ها بین دو طرف دارند.

رئیس جمهور کشورمان روز گذشته عمان را ترک کرد . گفتگو درباره افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور، توسعه تعاملات اقتصادی و همکاری‌های فرهنگی از مهمترین محور رایزنی‌های رئیسی با مقامات عمانی بود. همچنین در این سفر 12 سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین ایران و عمان امضاء شد. همکاری در حوزه‌های سیاسی، حمل و نقل، همکاری‌های دیپلماتیک، اقتصادی و گردشگری از جمله مفاد این تفاهم نامه هاست.