خروجی صندوق توسعه ملی بیشتر از ورودی آن است

امام جمعه موقت تهران در جلسه شورای اداری استان تهران که با حضور رئیس جمهور برگزار شد خطاب به رئیس‌جمهور گفت: من از انتخاب درست جنابعالی در راس صندوق ملی تشکر می‌کنم، اما جای تعجب است که میزان خروجی صندوق توسعه ملی بیشتر از ورود آن بوده است.

 

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد همچنین در ادامه خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی گفت بدون تردید با اراده شما می‌توان دولت سیزدهم را به دولتی تبدیل کرد که صندوق توسعه ملی را به شدت قدرتمند کرده و از شما می خواهم تا جای ممکن هزینه های دولت کاهش یابد؛ امیدوارم نگاه شما در زمینه خلق ثروت و کاهش هزینه ها باشد.

وابستگی بودجه‌‌‌ای دولت به منابع صندوق توسعه ملی، به‌خصوص طی سال‌های اخیر افزایش یافته است.

در واقع این صندوق تبدیل به خزانه دولت شده است و معمولا همه دولت‌‌‌ها می‌‌‌خواهند کسری منابع خود را از محل صندوق توسعه ملی تامین ‌کنند و این با هدف اصلی صندوق مغایر است.

حجم زیادی از این برداشت‌‌‌ها به صورت ریالی و از اصل منابع صندوق و نه از سود حاصل از سرمایه‌گذاری این منابع است و بسیاری از برداشت‌ها نیز به مطالبات صندوق تبدیل می‌شود، مطالباتی که برای برگشت آنها تلاش قابل‌توجهی از سوی بانک‌ها صورت نمی‌گیرد.

خروجی صندوق توسعه ملی بیشتر از ورودی آن است

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس چندی پیش گفته بود «تاکنون ۱۰۵ میلیارد دلار منابع به صندوق توسعه ملی اختصاص یافته که از این مبلغ ۶۵‌درصد به دولت، ۲۰‌درصد به نهادهای عمومی و ۱۵‌درصد به بخش خصوصی اختصاص داده شده است. از ۱۵درصدی که به بخش خصوصی اختصاص یافته ۳میلیارد دلار معوق شده است.»

به گفته این نماینده مجلس در شرایط موجود صندوق توسعه ملی به تهدیدی برای کشور تبدیل شده است، زیرا دولت‌‌‌ها برای رفع ناترازی بودجه خود به سراغ این صندوق می‌رود، در حالی که اگر صندوق نبود دولت سراغ مولدسازی دارایی خود می‌‌‌رفت و هم‌اکنون بیشترین فشار ناترازی بودجه را صندوق متحمل می‌شد.