چرا مدیران اجرایی برای خرید کالای خارجی بازخواست نمی‌شوند؟

محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نقش شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی فقط ۴ درصد است که باید در پایان سال نقش دانش بنیان ها در حوزه کشاورزی این میزان به ۴۰ درصد برسد.

وی افزود: بیش از پانصد میلیون نفر از جمعیت کشورهای اطراف ما علاقه‌ مند به محصولات کشاورزی ایران هستند اگر ما این مورد را فعال کنیم تا آنها از محصولات کشاورزی دانش بنیان ما استفاده کنند می توانیم شیرهای نفت را در کشور ببندیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: در بخش کشاورزی اعلام کرده ایم که برای حل مشکل سرمایه در گردش دانش بنیان های فعال در آن بانک های کشاورزی ملی و ملت ۲۰ درصد از اعتبار خود را صرف تسهیلات در حوزه کشاورزی کنند. برای افزایش ضمانت پس از فروش محصولات تولیدی این شرکت ها نیز مکلف کرده ایم که از محصولات مشابه خارجی در صورت وجود محصول تولیدی داخلی استفاده نکنند.

عسکری گفت: مدیر یک پالایشگاه یا یک مدیر اجرایی برای استفاده از یک محصول خارجی وارد شده بازخواست قضایی نمی‌شود، اما برای دیرکرد در تولید حتی یک روز مواخذه می‌شود. این تفاوت نگاه به محصول داخلی و خارجی است. در عین حال، بیمه‌ها باید محصولات داخلی را بیمه کنند تا نگرانی برای استفاده از این کالا‌ها کاهش پیدا کند که این اقدامات سبب تقسیم ریسک می‌شود.

چرا مدیران اجرایی برای خرید کالای خارجی بازخواست نمی‌شوند؟

وی خاطرنشان کرد: موضوع استفاده از ظرفیت‌های سازندگان داخلی در کشور، سابقه حدودا ۱۰ تا ۱۵ ساله دارد ولی محصول خارجی سابقه ای چندین دهه ای در کشور دارد. این روند فرهنگ سازی به صورت تکاملی انجام می شود و در حال حاضر همچنان تولید محصولات فناورانه نیاز به حمایت دارد.