افزایش درآمد نفت و کاهش کسری بودجه/ وصول درآمدهای نفتی مشکلات اقتصاد را یک‌تنه حل نمی‌کند

محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک درخصوص افزایش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در دولت سیزدهم و افزایش وصول فروش نفت در دوماه ابتدایی سال جاری در گفت‌وگو با افکارنیوز بیان کرد: در اینکه در دولت جدید نسبت به دولت قبلی نفت بیشتری فروخته می شود هیچ شکی نیست. در دولت قبل، کاهش فروش نفت یکی از آسیب های جدی بود که به اقتصاد کشور ضربه وارد کرد و نتیجه‌اش کسری بودجه بود.

وی افزود: در دولت قبلی درآمدهای نفتی محقق نشدند و لذا نتیجه آن کسری بودجه شد. بنابراین دول قبلی باید کسری بودجه را از راه های مختلف جبران می‌کردند و تصمیمات عجیبی می‌گرفتند که البته برای اقتصاد کشور قطعا مشکل به وجود آورده بود.

خطیبی تصریح کرد: اما در این دولت با وجود افزایش فروش نفت می‌توانیم امیدوار باشیم که دولت کسری بودجه نخواهد داشت و درگیر آفات کسری بوجه نخواهیم شد و دولت می‌تواند برنامه‌های مشخص شده خود را پیش ببرد.

نماینده سابق ایران در اوپک خاطرنشان کرد: این روزها با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و تحریم نفت و گاز روسیه تا حدودی تقاضای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافته است و با توجه به اینکه وضعیت کرونا در جهان مدیریت شده است و وضعیت اقتصادی به حالت طبیعی خودش برمی گردد و قیمت نفت به مرز 120 دلار هم رسیده است.

وی ادامه داد: اما ما همچنان در شرایط تحریم هستیم و هنوز محدودیت های زیادی برایمان وجود دارد. بنابراین نکات مثبت طی چند ماه به این معنی نیست که تمام مشکلات اقتصادی کشور حل شده است. دولت باید تلاش کند تا این مشکلات را حل کند.

افزایش درآمد نفت و کاهش کسری بودجه/ وصول درآمدهای نفتی مشکلات اقتصاد را یک‌تنه حل نمی‌کند

خطیبی درانتها تاکید می‌کند که درحال حاضر کشور ما نسبت به دولت قبل شرایط نسبی بهتری را در اقتصاد پیدا کرده است اما به این معنی نیست که یک شرایط مطلوبی قرار داریم.