صدور قطعنامه تند در شورای حکام واکنش منفی ایران را در بر خواهد داشت

دیاکو حسینی با اشاره به تلاش سه کشور اروپایی در نشست فصلی شورای حکام برای صدور قطعنامه ای درباره ایران گفت: این تلاش و ارایه پیش نویس قطعنامه درباره فعالیت‌های پادمانی ایران می‌تواند فضای مذاکرات در بحث برجام را منفی کند و مانعی بر موانع دیگر مذاکرات بیفزاید.

وی ادامه داد: اگر قطعنامه‌ای با لحنی تند و انتقادی علیه ایران صادر شود در آن صورت طرف ایرانی برای حفظ وجهه خود ناگریز به اقدام یا اقدامات متناسب و متقابل می شود و این مساله سرعت مذاکرات را بیش از شرایط و زمان فعلی کاهش می‌دهد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل تصریح کرد: البته ما نمی‌دانیم سه کشور اروپایی و حامیان صدور قطعنامه درباره ایران در نشست فصلی شورای حکام چقدر به متن نهایی نزدیک شده‌اند اما فکر می کنم طرف های غربی می‌دانند که اگر لحن قطعنامه تند شود، واکنش منفی ایران را در بر خواهد داشت و این کمک‌کننده روند مذاکرات برجامی نخواهد بود، از این رو امیدوارم این اقدام با احتیاط باشد و جوانب مذاکرات برجامی را در نظر بگیرند. 

حسینی خاطرنشان کرد: هر چقدر گفت‌وگوها میان ایران و ۱+۴ طولانی شود این قبیل اقدامات نیز بیشتر می شود که موجب تنگ‌تر شدن پنجره مذاکرات می‌شود. اگر طرف‌های برجام برنامه توافق و بازگشت به آن را دارند و گزینه دیگری هم در این شرایط ندارند بیش از این مذاکرات را طول ندهند.

وی گفت: فکر می کنم طرف‌های اروپایی و آمریکا عمدتا به لحاظ فنی توافق پادمانی میان ایران و آژانس را مبنا قرار داده‌اند و اقدام به ارایه پیش نویس قطعنامه در شورای حکام در این شرایط به نوعی تحت فشار قرار دادن ایران برای از سر گیری مذاکرات و تن دادن به توافق است اما نباید این مساله را از ذهن دور داشت که ممکن است این اقدام نتایج ناخواسته‌ای در پی داشته باشد. اگر ایران در مسیر واکنش به اقدامات طرف‌های اروپایی و آمریکا در شورای حکام قرار بگیرد، مذاکرات بازگشت به برجام را می‌تواند از ریل خود خارج کند. معتقدم حرکت هر دو طرف باید حساب شده باشد وگرنه کار را سخت می‌کند و این قطعنامه می‌تواند مقدمه‌ای برای اقدام بعدی باشد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل با اشاره به بن بست در مذاکرات وین اظهار کرد: فکر می کنم هم ایران و هم آمریکا و سایر اعضای برجام تمایل دارند که برجام احیا شود چون جایگزین بهتری در این شرایط بین‌المللی برای آن ندارند و همین انگیزه بالاست که تا امروز مذاکرات را نگه داشته است، اما نکته اینجاست که صرف این خواست کافی نیست و ملاحظات سیاسی مختلف در هر طرف مورد توجه است و نیاز داریم تا هر یک از طرف‌ها ملاحظات یکدیگر را درک کنند.

صدور قطعنامه تند در شورای حکام واکنش منفی ایران را در بر خواهد داشت

حسینی تصریح کرد: مساله مهم این است که ایران نمی‌تواند توافق غیرآبرومندانه را بپذیرد، یعنی حداقلی از مطالباتی که ایران به ویژه دولت جدید به میان کشیده باید مورد نظر باشد. از سویی آمریکا هم ملاحظات داخلی خودش را دارد و توافق جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برای حفظ سپاه در لیست تحریم‌ها و تروریست‌ها نیز تقویت شده است و با نزدیک شدن به انتخابات کنگره حساسیت دولت بایدن به امیتاز دهی به ایران بیشتر می‌شود از این رو شاهد هستیم که محتاط‌تر در این رابطه برخورد می کنند بنابراین هر چه زمان را بیشتر از دست دهیم، ملاحظات کشورها در روند مذاکرات بیشتر و جزیی‌تر می‌شود. معتقدم اگر طرف ها واقعا تصمیم به توافق دارند به آن سرعت دهند، در عین حال که ملاحظات داخلی همه طرف‌ها رعایت می‌شود.